МОБІЛЬНІСТЬ ЯК ПОСЛУГА (MAAS): ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ВИКЛИКИ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2024.32.4Ключові слова:
концепція мобільності, інноваційні технології, міський регіон, сільський регіон, транспортні витратиАнотація
УДК 330.3:656.13; JEL Classification: C53, D74, L83.
Рахуба В.А. МОБІЛЬНІСТЬ ЯК ПОСЛУГА (MAAS): ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ВИКЛИКИ В УКРАЇНІ
Мета. Метою роботи є дослідження сутності мобільності як послуги (MaaS) та розкриття перспектив та викликів її впровадження для міст і регіонів в Україні. Методика дослідження. Нами були використані і загальнонаукові, і спеціальні методи дослідження, а саме: логічно-семантичний, історико-правовий, порівняльно-правовий, структурно-функціональний, синтез, аналіз, опис, узагальнення, статистичні методи тощо. Результати. У статті проведено аналіз перспектив та викликів впровадження концепції Мобільності як послуги (MaaS) в Україні, що виникають перед регіонами України. Отримані результати дослідження свідчать про потенціал ринку MaaS, який можливо реалізувати за умов врахування регіональних особливостей та інфраструктурних обмежень, а також забезпечення широкого доступу до мобільних технологій. Виокремлено ключові переваги MaaS, серед яких можливість оптимізації використання транспортних ресурсів та зменшення транспортних заторів у містах. Також вказано на важливість інноваційних технологій та аналізу даних для ефективного керування попитом на транспортні послуги, що сприятиме стабільності та ефективності системи мобільності в цілому. Зазначено, що розглядаючи виклики на шляху застосування концепції мобільності як послуги (MaaS) в Україні, важливо враховувати різноманітні обмеження, які можуть виникати як в сільській місцевості, так і в містах. Доведено, що важливим фактором є недостатній розвиток транспортної інфраструктури у малих міських або сільських територіях. Узагальнено, що для успішної реалізації і функціонування даної концепції в Україні необхідне використання новітніх технологій. Наукова новизна. Набув подальшого розвитку науково-практичний підхід до перспектив та викликів впровадження в україні мобільності як послуги. Практична значущість. Практичне значення дослідження полягає у можливості використання його результатів для розроблення етичних стандартів для збереження приватності та безпеки даних користувачів, забезпечення прозорості та відповідальності у використанні даних, а також сприяння громадській свідомості та освіті щодо переваг та можливостей MaaS.
Мета. Метою роботи є дослідження сутності мобільності як послуги (MaaS) та розкриття перспектив та викликів її впровадження для міст і регіонів в Україні. Методика дослідження. Нами були використані і загальнонаукові, і спеціальні методи дослідження, а саме: логічно-семантичний, історико-правовий, порівняльно-правовий, структурно-функціональний, синтез, аналіз, опис, узагальнення, статистичні методи тощо. Результати. У статті проведено аналіз перспектив та викликів впровадження концепції Мобільності як послуги (MaaS) в Україні, що виникають перед регіонами України. Отримані результати дослідження свідчать про потенціал ринку MaaS, який можливо реалізувати за умов врахування регіональних особливостей та інфраструктурних обмежень, а також забезпечення широкого доступу до мобільних технологій. Виокремлено ключові переваги MaaS, серед яких можливість оптимізації використання транспортних ресурсів та зменшення транспортних заторів у містах. Також вказано на важливість інноваційних технологій та аналізу даних для ефективного керування попитом на транспортні послуги, що сприятиме стабільності та ефективності системи мобільності в цілому. Зазначено, що розглядаючи виклики на шляху застосування концепції мобільності як послуги (MaaS) в Україні, важливо враховувати різноманітні обмеження, які можуть виникати як в сільській місцевості, так і в містах. Доведено, що важливим фактором є недостатній розвиток транспортної інфраструктури у малих міських або сільських територіях. Узагальнено, що для успішної реалізації і функціонування даної концепції в Україні необхідне використання новітніх технологій. Наукова новизна. Набув подальшого розвитку науково-практичний підхід до перспектив та викликів впровадження в україні мобільності як послуги. Практична значущість. Практичне значення дослідження полягає у можливості використання його результатів для розроблення етичних стандартів для збереження приватності та безпеки даних користувачів, забезпечення прозорості та відповідальності у використанні даних, а також сприяння громадській свідомості та освіті щодо переваг та можливостей MaaS.
Посилання
Вовк Ю.Я., Вовк І.П., Худобей Р.В., Питлик С.В. Мобільність як послуга (MaaS): доцільність впровадження у малих міських або сільських районах. VІ Міжнародній науково-практичній конференції “Інноваційні технології розвитку та ефективності функціонування автомобільного транспорту. Innovative technologies for the development and efficiency of road transport”, 22-24 листопада 2023 р. Кропивницький: ЦНТУ. 2023. 250 с. С. 105-106.
A Mobility Link Service for NDN Consumer Mobility / J.-H. Cha et al. Wireless Communications and Mobile Computing. 2018. Vol. 2018. P. 1–8. URL: https:doi.org/10.1155/2018/5149724 (дата звернення: 11.04.2024).
Fujita Y., Kuwahara M., Ueda E. MaaS Blender: Integration of Mobility Simulators for Mobility as a Service Evaluation. IEEE Access. 2023. P. 1. URL: https:doi.org/10.1109/access.2023.3319079 (дата звернення: 11.04.2024).
MaaS(Mobility as a Service. Journal of Japan Society for Fuzzy Theory and Intelligent Informatics. 2019. Vol. 31, no. 3. P. 96. URL: https:doi.org/10.3156/jsoft.31.3_96_2 (дата звернення: 11.04.2024).
Mladenovic M. Mobility as a service or mobility as commons?. Put i saobraćaj. 2021. Vol. 67, no. 2. P. 13–20. URL: https:doi.org/10.31075/pis. 67.02.02 (дата звернення: 11.04.2024).
Mobility as a Service: An Exploratory Study of Consumer Mobility Behaviour / L. Mola et al. Sustainability. 2020. Vol. 12, no. 19. P. 8210. URL: https:doi.org/10.3390/su12198210 (дата звернення: 11.04.2024).
Narayanan S., Antoniou C. Shared Mobility Services Towards Mobility as a Service (MaaS): What, Who and When?. SSRN Electronic Journal. 2021. URL: https:doi.org/10.2139/ssrn.4175398 (дата звернення: 11.04.2024).
Pollicino O., Lubello V., Stojanovic A. Regulating Mobility-as-a-Service. SSRN Electronic Journal. 2022. URL: https:doi.org/10.2139/ssrn. 4011633 (дата звернення: 11.04.2024).
Signorile P., Larosa V., Spiru A. Mobility as a service: a new model for sustainable mobility in tourism. Worldwide Hospitality and Tourism Themes. 2018. Vol. 10, No. 2. P. 185–200. URL: https:doi.org/10.1108/whatt-12-2017-0083 (дата звернення: 11.04.2024).
Suda Y. Expectation of Mobility as a Service. Trends in the sciences. 2020. Vol. 25, no. 5. P. 5_22–5_26. URL: https:doi.org/10.5363/tits.25.5_22 (дата звернення: 11.04.2024).
Thai J., Yuan C., Bayen A. M. Resiliency of Mobility-as-a-Service Systems to Denial-of-Service Attacks. IEEE Transactions on Control of Network Systems. 2018. Vol. 5, no. 1. P. 370–382. URL: https:doi.org/10.1109/tcns.2016.2612828 (дата звернення: 11.04.2024).
Як скоротилася кількість населення України під час війни: підрахунки соціологів. Visit Ukraine - RULES OF SAFE VISIT TO UKRAINE. URL: https:visitukraine.today/uk/blog/2023/how-the-population-of-ukraine-decreased-during-the-war-sociologists-estimates (дата звернення: 29.04.2024).
Київ посів сьоме місце у світі за кількістю заторів. Слово і Діло. URL: https:www.slovoidilo.ua/2021/01/13/novyna/suspilstvo/kyyiv-posiv-some-misce-sviti-kilkistyu-zatoriv (дата звернення: 29.04.2024).
Правила участі у Програмі лояльності «UKLON RIDER». URL: https:uklon.com.ua/pravyla_uchasti_u_prohrami_loialnosti/ (дата звернення: 29.04.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
ЗГОДА НА ПУБЛІКАЦІЮ ТА ОПРИЛЮДНЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ
Автор, який веде переписку (далі автор) уповноважений співавторами підтвердити
наступне:
Я, ___________________________________________________________, підтверджую, що
(ПІБ автора - повністю)
представлена робота ________________________________________________________________
(ПІБ всіх авторів)
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
(Назва статті)
- схвалена для публікації всіма співавторами;
- схвалена для публікації відповідальною установою, в якій вона виконана.
Автор поступається співзасновнику збірнику наукових праць «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» Харківському національному автомобільно-дорожньому університету
ексклюзивними правами на цю Статтю.
Передача авторського права охоплює виключне право на оприлюднення, редагування, і поширення Статті необмеженим тиражом в будь-якому вигляді і форматі на будь-яких носіях інформації.
Авторське право на публікацію передається в момент прийняття редакцією рукопису «в друк».
Автор гарантує, що Стаття є оригінальною і не є копією будь-якої іншої роботи, не була раніше опублікована, а також, що права на її опублікування нікому не передавалися і він / вона уповноважений співавторами здійснити таку передачу.
Автор гарантує, що використання його авторських прав не спричинить порушення авторських прав будь-яких осіб або організацій, а також не приведе до розголошення секретних або конфіденційних відомостей.
Автор відповідальний за дану статтю і ставить підпис на заяві (згоду на публікацію) за всіх співавторів.
Автор зберігає за собою наступні права: використання Статті в оглядах, дисертаційних роботах, книгах, лекціях, виготовлення копій (включаючи електронні для особистого використання при умови, що копії не будуть використані для продажу або систематичного поширення).
Після отримання згоди на публікацію, підписаної автором, який веде переписку, зміни в авторстві або порядку зазначених імен співавторів прийматися не будуть.
Автор дає згоду (відповідно до Закону України «Про захист персональних даних») на оприлюднення інформації про його особисті дані (відомості про авторів) з метою забезпечення реалізації відносин у сфері науки.
* Редакція журналу може не розділяти точку зору авторів і не несе відповідальності за достовірність інформації. Редакція залишає за собою право редагувати тексти статей.
Підпис автора, що веде переписку ________________________ / ____________ / ____________
Прізвище Підпис Дата