ТЕНДЕНЦІЇ ТА ЗАКОНОМІРНОСТІ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПРИГОД В УКРАЇНІ ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ДЕСТРУКТОРА

Автор(и)

  • Інна Шевченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Михайло Васильченко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2023.30.58

Ключові слова:

дорожньо-транспортна пригода, фатальність, травматичність, соціально-економічна система, деструктор

Анотація

УДК 656.13; JEL Classification: R49

Шевченко І.Ю., Васильченко М.С. ТЕНДЕНЦІЇ ТА ЗАКОНОМІРНОСТІ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПРИГОД В УКРАЇНІ ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ДЕСТРУКТОРА

Мета: виявлення тенденцій і закономірностей дорожньо-транспортних пригод в Україні як соціально-економічного деструктора. Методика дослідження: метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, критичний аналіз, традиційні прийоми економічного аналізуРезультати: виявлено тенденції та закономірності дорожньо-транспортних пригод в Україні як соціально-економічного деструктора в період 2020-2022 рр. у контексті реалізації Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року та Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2023 року. Виявлено позитивну тенденцію зменшення кількості дорожньо-транспортних пригод, кількості загиблих і травмованих внаслідок дорожньо-транспортних пригод в Україні у 2021-2022 рр. порівняно з базовим 2020 р. Виявлено негативну тенденцію зростання фатальності та травматичності дорожньо-транспортних пригод в Україні у 2022 р. порівняно з 2020-2021 рр. Виявлено закономірність спричинення дорожньо-транспортних пригод в Україні головним чином такими порушеннями ПДР як «перевищення безпечної швидкості» та «порушення правил маневрування». Виявлено закономірність прояву дорожньо-транспортних пригод в Україні головним чином у вигляді «зіткнення» та «наїзду на пішохода». Наукова новизна: запропоновано розрахунок  коефіцієнтів фатальності (відношення кількості загиблих внаслідок дорожньо-транспортних пригод до кількості дорожньо-транспортних пригод із загиблими та/або травмованими) та травматичності (відношення кількості травмованих внаслідок дорожньо-транспортних пригод до кількості дорожньо-транспортних пригод із загиблими та/або травмованими) дорожньо-транспортних пригод у якості невід’ємного елементу аналізу тенденцій і закономірностей дорожньо-транспортних пригод. Практична значущість: розуміння тенденцій і закономірностей дорожньо-транспортних пригод в Україні дозволить розробити рекомендації щодо вдосконалення державної стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху, що сприятиме нівелюванню деструктивного впливу дорожньо-транспортних пригод на національну соціально-економічну систему.

Посилання

Про надання страховикам інформації про дорожньо-транспортні пригоди: Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 04.10.2007 р. № 373. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0373320-07 (дата звернення: 09.04.2023)

ДТП в Україні: скільки людей травмується і гине на дорогах. Слово і діло: аналітичний портал. URL: https://www.slovoidilo.ua/2021/07/21/infografika/ suspilstvo/dtp-ukrayini-skilky-lyudej-travmuyetsya-hyne-dorohax (дата звернення: 09.04.2023)

Огородніков В.А., Байков В.П., Кисельов В.Б., Перлов В.Є., Ульянич П.А. Визначення параметрів розкриття подушок безпеки з врахуванням енергії пластичної деформації елементів конструкцій автомобілів при ДТП. Вісник Національного транспортного університету. 2012. № 26(2). С. 229–236.

Данець С.В. Застосування автоматизованих засобів дослідження обставин ДТП. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2013. Вип. 61–62. С. 190–194.

Когут В.М., Григоришин О.М., Горбай О.З., Керницький І.С., Сава Р.В. Критерії оцінювання аварійних ударних навантажень тіла людини під час ДТП. Вісник Донецької академії автомобільного транспорту. 2013. № 2. С. 29–39.

Сараєв О.В. Проблемні питання визначення параметрів руху транспортних засобів при дослідженні ДТП. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2013. Вип. 61–62. С. 174–178.

Кужель В.П. Обґрунтування вибору факторів впливу на дальність видимості дорожніх об’єктів в темну пору доби при експертизі ДТП. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Технічні науки. 2014. № 2. С. 135–144.

Рябушенко О.В. Дослідження швидкостей руху автомобілів, що потрапили в ДТП. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2020. Вип. 90. С. 162–166.

Рябєв С.А. Психічні стани, що дезорганізують діяльність водія автотранспорту і викликають можливість скоєння ним ДТП. Право і Безпека. 2010. № 2. С. 250–252.

Герцен Г.І., Процик А.І., Білоножкін Г.Г., Штонда Д.В. Своєчасність догоспітальної допомоги потерпілим внаслідок ДТП. Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. 2013. Вип. 22(1). С. 302–308.

Люлько О.М., Галацан О.В., Бондарчук Г.В., Забашта В.Ф., Грушка В.Ю. Організація проведення спеціального медично-волонтерського навчання у притрасовій лікарні при масовому надходженні постраждалих у ДТП. Актуальні проблеми транспортної медицини: навколишнє середовище; професійне здоров’я; патологія. 2014. № 4(2). С. 7–9.

Ховпун О.С. Деякі особливості представництва адвокатом інтересів потерпілого у справах про ДТП, ускладнених зникненням підозрюваного з місця події. Адвокат. 2009. № 11. С. 29–32.

Кучеренко О.М. Місце адміністративної відповідальності в системі юридичної відповідальності за спричинення ДТП. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2015. № 3. С. 161–165.

Криваві дороги: особливості ДТП в Україні та світі. 24 канал. URL: https://24tv.ua/dtp_v_ukrayini_ta_sviti_krivava_statistika_ta_prichini_n1212409 (дата звернення: 17.04.2023)

Про схвалення Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2020 р. № 1360-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1360-2020-р (дата звернення: 17.04.2023)

Про затвердження Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2023 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2020 р. № 1287. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1287-2020-п (дата звернення: 17.04.2023)

Статистика ДТП в Україні за період з 01.01.2020 по 31.12.2020. Патрульна поліція України. URL: https://patrolpolice.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/12.2020.xlsx (дата звернення: 20.04.2023)

Статистика ДТП в Україні за період з 01.01.2021 по 31.12.2021. Патрульна поліція України. URL: https://patrolpolice.gov.ua/wp-content/uploads/2023/02/12.2021.xlsx (дата звернення: 20.04.2023)

Статистика ДТП в Україні за період з 01.01.2022 по 31.12.2022. Патрульна поліція України. URL: https://patrolpolice.gov.ua/wp-content/uploads/2023/02/12.2022.xlsx (дата звернення: 20.04.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-07-11

Номер

Розділ

Статті