ТЕНДЕНЦІЇ ТА ЗАКОНОМІРНОСТІ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПРИГОД В УКРАЇНІ ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ДЕСТРУКТОРА
DOI:
https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2023.30.58Ключові слова:
дорожньо-транспортна пригода, фатальність, травматичність, соціально-економічна система, деструкторАнотація
УДК 656.13; JEL Classification: R49
Шевченко І.Ю., Васильченко М.С. ТЕНДЕНЦІЇ ТА ЗАКОНОМІРНОСТІ ДОРОЖНЬО-ТРАНСПОРТНИХ ПРИГОД В УКРАЇНІ ЯК СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ДЕСТРУКТОРА
Мета: виявлення тенденцій і закономірностей дорожньо-транспортних пригод в Україні як соціально-економічного деструктора. Методика дослідження: метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, критичний аналіз, традиційні прийоми економічного аналізу. Результати: виявлено тенденції та закономірності дорожньо-транспортних пригод в Україні як соціально-економічного деструктора в період 2020-2022 рр. у контексті реалізації Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року та Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2023 року. Виявлено позитивну тенденцію зменшення кількості дорожньо-транспортних пригод, кількості загиблих і травмованих внаслідок дорожньо-транспортних пригод в Україні у 2021-2022 рр. порівняно з базовим 2020 р. Виявлено негативну тенденцію зростання фатальності та травматичності дорожньо-транспортних пригод в Україні у 2022 р. порівняно з 2020-2021 рр. Виявлено закономірність спричинення дорожньо-транспортних пригод в Україні головним чином такими порушеннями ПДР як «перевищення безпечної швидкості» та «порушення правил маневрування». Виявлено закономірність прояву дорожньо-транспортних пригод в Україні головним чином у вигляді «зіткнення» та «наїзду на пішохода». Наукова новизна: запропоновано розрахунок коефіцієнтів фатальності (відношення кількості загиблих внаслідок дорожньо-транспортних пригод до кількості дорожньо-транспортних пригод із загиблими та/або травмованими) та травматичності (відношення кількості травмованих внаслідок дорожньо-транспортних пригод до кількості дорожньо-транспортних пригод із загиблими та/або травмованими) дорожньо-транспортних пригод у якості невід’ємного елементу аналізу тенденцій і закономірностей дорожньо-транспортних пригод. Практична значущість: розуміння тенденцій і закономірностей дорожньо-транспортних пригод в Україні дозволить розробити рекомендації щодо вдосконалення державної стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху, що сприятиме нівелюванню деструктивного впливу дорожньо-транспортних пригод на національну соціально-економічну систему.
Посилання
Про надання страховикам інформації про дорожньо-транспортні пригоди: Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 04.10.2007 р. № 373. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0373320-07 (дата звернення: 09.04.2023)
ДТП в Україні: скільки людей травмується і гине на дорогах. Слово і діло: аналітичний портал. URL: https://www.slovoidilo.ua/2021/07/21/infografika/ suspilstvo/dtp-ukrayini-skilky-lyudej-travmuyetsya-hyne-dorohax (дата звернення: 09.04.2023)
Огородніков В.А., Байков В.П., Кисельов В.Б., Перлов В.Є., Ульянич П.А. Визначення параметрів розкриття подушок безпеки з врахуванням енергії пластичної деформації елементів конструкцій автомобілів при ДТП. Вісник Національного транспортного університету. 2012. № 26(2). С. 229–236.
Данець С.В. Застосування автоматизованих засобів дослідження обставин ДТП. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2013. Вип. 61–62. С. 190–194.
Когут В.М., Григоришин О.М., Горбай О.З., Керницький І.С., Сава Р.В. Критерії оцінювання аварійних ударних навантажень тіла людини під час ДТП. Вісник Донецької академії автомобільного транспорту. 2013. № 2. С. 29–39.
Сараєв О.В. Проблемні питання визначення параметрів руху транспортних засобів при дослідженні ДТП. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2013. Вип. 61–62. С. 174–178.
Кужель В.П. Обґрунтування вибору факторів впливу на дальність видимості дорожніх об’єктів в темну пору доби при експертизі ДТП. Вісник Житомирського державного технологічного університету. Серія: Технічні науки. 2014. № 2. С. 135–144.
Рябушенко О.В. Дослідження швидкостей руху автомобілів, що потрапили в ДТП. Вісник Харківського національного автомобільно-дорожнього університету. 2020. Вип. 90. С. 162–166.
Рябєв С.А. Психічні стани, що дезорганізують діяльність водія автотранспорту і викликають можливість скоєння ним ДТП. Право і Безпека. 2010. № 2. С. 250–252.
Герцен Г.І., Процик А.І., Білоножкін Г.Г., Штонда Д.В. Своєчасність догоспітальної допомоги потерпілим внаслідок ДТП. Збірник наукових праць співробітників НМАПО ім. П. Л. Шупика. 2013. Вип. 22(1). С. 302–308.
Люлько О.М., Галацан О.В., Бондарчук Г.В., Забашта В.Ф., Грушка В.Ю. Організація проведення спеціального медично-волонтерського навчання у притрасовій лікарні при масовому надходженні постраждалих у ДТП. Актуальні проблеми транспортної медицини: навколишнє середовище; професійне здоров’я; патологія. 2014. № 4(2). С. 7–9.
Ховпун О.С. Деякі особливості представництва адвокатом інтересів потерпілого у справах про ДТП, ускладнених зникненням підозрюваного з місця події. Адвокат. 2009. № 11. С. 29–32.
Кучеренко О.М. Місце адміністративної відповідальності в системі юридичної відповідальності за спричинення ДТП. Науковий вісник Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. 2015. № 3. С. 161–165.
Криваві дороги: особливості ДТП в Україні та світі. 24 канал. URL: https://24tv.ua/dtp_v_ukrayini_ta_sviti_krivava_statistika_ta_prichini_n1212409 (дата звернення: 17.04.2023)
Про схвалення Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2024 року: Розпорядження Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2020 р. № 1360-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1360-2020-р (дата звернення: 17.04.2023)
Про затвердження Державної програми підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2023 року: Постанова Кабінету Міністрів України від 21 грудня 2020 р. № 1287. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1287-2020-п (дата звернення: 17.04.2023)
Статистика ДТП в Україні за період з 01.01.2020 по 31.12.2020. Патрульна поліція України. URL: https://patrolpolice.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/12.2020.xlsx (дата звернення: 20.04.2023)
Статистика ДТП в Україні за період з 01.01.2021 по 31.12.2021. Патрульна поліція України. URL: https://patrolpolice.gov.ua/wp-content/uploads/2023/02/12.2021.xlsx (дата звернення: 20.04.2023)
Статистика ДТП в Україні за період з 01.01.2022 по 31.12.2022. Патрульна поліція України. URL: https://patrolpolice.gov.ua/wp-content/uploads/2023/02/12.2022.xlsx (дата звернення: 20.04.2023)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
ЗГОДА НА ПУБЛІКАЦІЮ ТА ОПРИЛЮДНЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ
Автор, який веде переписку (далі автор) уповноважений співавторами підтвердити
наступне:
Я, ___________________________________________________________, підтверджую, що
(ПІБ автора - повністю)
представлена робота ________________________________________________________________
(ПІБ всіх авторів)
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
(Назва статті)
- схвалена для публікації всіма співавторами;
- схвалена для публікації відповідальною установою, в якій вона виконана.
Автор поступається співзасновнику збірнику наукових праць «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» Харківському національному автомобільно-дорожньому університету
ексклюзивними правами на цю Статтю.
Передача авторського права охоплює виключне право на оприлюднення, редагування, і поширення Статті необмеженим тиражом в будь-якому вигляді і форматі на будь-яких носіях інформації.
Авторське право на публікацію передається в момент прийняття редакцією рукопису «в друк».
Автор гарантує, що Стаття є оригінальною і не є копією будь-якої іншої роботи, не була раніше опублікована, а також, що права на її опублікування нікому не передавалися і він / вона уповноважений співавторами здійснити таку передачу.
Автор гарантує, що використання його авторських прав не спричинить порушення авторських прав будь-яких осіб або організацій, а також не приведе до розголошення секретних або конфіденційних відомостей.
Автор відповідальний за дану статтю і ставить підпис на заяві (згоду на публікацію) за всіх співавторів.
Автор зберігає за собою наступні права: використання Статті в оглядах, дисертаційних роботах, книгах, лекціях, виготовлення копій (включаючи електронні для особистого використання при умови, що копії не будуть використані для продажу або систематичного поширення).
Після отримання згоди на публікацію, підписаної автором, який веде переписку, зміни в авторстві або порядку зазначених імен співавторів прийматися не будуть.
Автор дає згоду (відповідно до Закону України «Про захист персональних даних») на оприлюднення інформації про його особисті дані (відомості про авторів) з метою забезпечення реалізації відносин у сфері науки.
* Редакція журналу може не розділяти точку зору авторів і не несе відповідальності за достовірність інформації. Редакція залишає за собою право редагувати тексти статей.
Підпис автора, що веде переписку ________________________ / ____________ / ____________
Прізвище Підпис Дата