МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ КОМПЛЕКСОМ ПОСЛУГ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2025.35.173

Ключові слова:

електронна комерція, інформаційно-комунікаційні технології, цифрова економіка, послуга, агрегатор

Анотація

УДК 339+004.738. JEL Classification: L81, M21, М30

Мордовцев О.С., Геворкян А.Ю. МЕТОДОЛОГІЧНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ КОМПЛЕКСОМ ПОСЛУГ ЕЛЕКТРОННОЇ КОМЕРЦІЇ

Мета: формування цілісного, універсального та практично застосованого методологічного апарату щодо поставленої проблеми, а саме: управління комплексом послуг електронної комерції. Результати: Зясовано, що на порядок збільшився обсяг і інтенсивність інформаційних потоків в соціально-економічних системах, з'явилися нові можливості оперативної передачі даних на відстані, а також способи зберігання і обробки інформації. Обгрутований Розвиток функціональної моделі управління бізнесом в інтернет-економіці. Систематизовані методологічні засади управління комплексом послуг електронної комерції. Доведено, що в електронній комерції найбільшого поширення набули наступні види агрегаторів, а саме прайс-агрегатори; агрегатори логістичних послуг; агрегатори платіжних інструментів і фінансових послуг; агрегатор знижок, бонусних пропозицій та ін.; торгові агрегатори. Проаналізовані переваги агрегаторів кон'юнктурної інформації для власників інтернет-магазинів і для споживачів. Наукова новизна: Розроблено модель роботи логістичного агрегатору електронної комерції. Представлен алгоритм етапності розвитку агрегаторів електронної комерції, де торговий агрегатор представлений як симбіоз інформаційного і логістичного, також надає можливість замовлення (покупки) товару на власному сайті, а не на сайті інтернет-магазину. Практична значущість: Розробляючи методологію управління інформаційним сервісом у сфері електронного бізнесу, важливо спиратися на знання особливостей організації та управління його інфраструктурою. Інфраструктура електронної комерції на макроекономічному рівні-це сукупність обслуговуючих її видів діяльності, телекомунікаційних, програмних і технологічних систем, каналів зв'язку і споруд. Особливості інфраструктури визначають організаційні форми ведення електронного бізнесу. Від функціональних параметрів інфраструктури електронного бізнесу залежать показники результативності роботи віртуальних підприємств. Інформаційно-технологічна та логістична інфраструктурні підсистеми, що забезпечують електронний бізнес, тісно зв'язні, можливо говорити про їхню єдність. При цьому, проведене дослідження дозволило виявити організаційні форми електронної комерції, при яких компанії-продавці обмежують питання забезпечення корпоративної інфраструктури виключно її інформаційно - технологічної складової. Проблеми організації та управління логістичною підсистемою, частково і ризики компанії, перекладаються на третю сторону. Така ситуація спостерігається у випадку моделі «пряма поставка» електронної комерції, а також при зверненні до аутсорсингу логістичних операцій.

Посилання

Васильців Н. М., Заставний В.С. Особливості цифрового продукту в умовах цифрової трансформації бізнесу. Економіка та суспільство. 2024. №59. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-59-98

Вікторія В. Ш., Владислав М. Л., Григорій І. Ч., Олександр О. Т. Сучасні тенденції та вектори цифрової трансформації в Україні. The journal "Український журнал прикладної економіки та техніки". 2022. №2. С. 219-224 DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2022-2-26

Кайда І. Ф. Цифрова трансформація як ключовий фактор підвищення конкурентоспроможності українського бізнесу. Економіка та суспільство. 2025. №72. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2025-72-103

Калінін, І. Є. Аналіз тенденцій цифровізації бізнесу. Сталий розвиток економіки. 2024. № 4(51). С. 57-65. DOI: https://doi.org/10.32782/2308-1988/2024-51-8

Гаврилюк М. Використання CRM та ERP систем для ефективності бізнесу. InProject HUB. URL: https://inproject.org/en/vykorystannya-crm-ta-erp-system (дата звернення: 06.11.2025).

Gevorkyan A. Yuriyovich, Oksana Nosyk, Giuseppe T. Cirella, Oleksii Diachenko, Roman Olentiev, Mariia Tsedik & Tetiana V. Yarmak. An Integrated Methodological Framework for Advancing Information and Communication Technology in Environmental Protection Within the Context of Ukraine’s National Security. Handbook on Post-War Reconstruction and Development Economics of Ukraine. Р. 47–62. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-48735-4_4 (дата звернення: 06.11.2025).

Companies That Benefit From Using ERP. Oracle NetSuite. URL: https://www.netsuite.com/portal/resource/articles/erp/what-companies-use-erp-systems.shtml (дата звернення: 06.11.2025).

PromptCloud Blog. How Netflix Uses Big Data to Personalize Audience Viewing Experience. PromptCloud Blog. URL: https://www.promptcloud.com/blog/netflix-big-data-for-personalized-viewing-experience/ (дата звернення: 06.11.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-18

Номер

Розділ

Статті