ЕКОНОМІЧНА ДИПЛОМАТІЯ ТА МІЖНАРОДНЕ ПАРТНЕРСТВО В РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ

Автор(и)

  • Ірина Кирчата Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-0270-1586
  • Олена Шершенюк Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна https://orcid.org/0000-0002-9959-2725
  • Юрій Кирчатий Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2025.35.151

Ключові слова:

економічна дипломатія, транспортна дипломатія, міжнародне партнерство, транспортна інфраструктура, післявоєнна відбудова, фінансові інституції, державно-приватне партнерство, міжнародні інвестиції

Анотація

УДК 338.47 JEL Classification О10

Кирчата І. М., Шершенюк О.М., Кирчатий Ю.В. Економічна дипломатія та міжнародне партнерство В розвитку транспортної інфраструктури

Мета. Сформувати комплексне наукове бачення ролі економічної дипломатії у розвитку транспортної інфраструктури України та обґрунтувати механізми міжнародного партнерства як ключового інструменту післявоєнної відбудови, модернізації та інтеграції країни в європейський транспортний простір. Методика дослідження. У роботі застосовано системний підхід, порівняльний аналіз міжнародних аналітичних звітів, контент-аналіз наукових джерел, методи структурно-логічного узагальнення, а також елементи інституційного аналізу для оцінки дипломатичних механізмів співпраці у сфері транспорту. Теоретичні положення підкріплені оглядом сучасних досліджень з транспортної економіки та міждержавного партнерства. Результати. В роботі доведено, що транспортна інфраструктура стала одним із ключових пріоритетів міжнародної підтримки України у 2024–2025 рр., а економічна дипломатія перетворилася на інструмент координації між урядами, фінансовими інституціями та приватним сектором. Дослідження розкриває багаторівневу архітектуру партнерства, що охоплює міждержавний, інституційний і корпоративний рівні. Показано, що через дипломатичні домовленості реалізуються фінансові гарантії, технічні стандарти, донорська координація та PPP-механізми, які забезпечують відбудову транспортних коридорів, модернізацію логістичних вузлів і підвищення економічної стійкості регіонів. Окремо систематизовано чинники, що стримують ефективність партнерств: слабка інституційна спроможність регіонів, відсутність єдиної стратегії економічної дипломатії у транспортній сфері, недостатній розвиток цифрової дипломатії та механізмів моніторингу ефективності. Наукова новизна. Запропоновано авторську інтерпретацію транспортної дипломатії як спеціалізованого напряму економічної дипломатії, орієнтованого на розвиток транскордонної мобільності, логістичних коридорів та міжнародних інфраструктурних партнерств. Сформовано теоретичне підґрунтя для виокремлення трирівневої дипломатичної взаємодії (урядовий, інституційний, суспільно-корпоративний рівні). Запропоновано концептуальний підхід до оцінювання ефективності міжнародного партнерства у транспортній сфері через економічні, інституційні та інтеграційні індикатори. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані для формування дорожньої карти транспортної дипломатії України, удосконалення політики у сфері міжнародного партнерства, підготовки проєктів для міжнародних фінансових інституцій, розробки стратегій регіонального розвитку та залучення інвестицій у період післявоєнної реконструкції. Матеріали статті створюють доказову базу для впровадження системи моніторингу ефективності партнерських проєктів у сфері транспортної інфраструктури.

Посилання

Іващук О. О., Іващук О. В. Інвестиційний та торговельний компоненти економічної дипломатії України в умовах глобальних мегатрендів. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України: зб. наук. пр. 2023. Вип. 6 (164). С. 47–54. DOI: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2023-6-7.

Зайцева А. Державне-приватне партнерство як механізм розвитку транспорту та промислової інфраструктури. Економічний простір. 2025. № 201. С. 73–78.

World Bank. World Bank Group Support to Ukraine (incl. RDNA3). 2024. URL: https://thedocs.worldbank.org.

EBRD. Impact Report 2024; News release on €2.4 bln in 2024. 2024. URL: https://www.ebrd.com.

EIB. Global Impact Report 2024/2025. Luxembourg: European Investment Bank, 2025. URL: https://www.eib.org.

European Commission. EU-Ukraine Solidarity Lanes: Facts and Data. 2024. URL: https://ec.europa.eu.

Transport Community. TEN-T Annual Report: Indicative Extensions to Ukraine. 2024. URL: https://www.transport-community.org.

Varghese A. M., Pradhan R. P. Transportation infrastructure and economic growth: Does there exist causality and spillover? A Systematic Review and Research Agenda. Transportation Research Procedia. 2025. Vol. 82. P. 2618–2632 (WCTR 2023). DOI: 10.1016/j.trpro.2024.12.208.

Välilä T. The economic impact of transport infrastructure: a review of project-level vs. aggregate-level evidence. Transport Reviews. 2025. Vol. 45, No. 4. P. 459–481. DOI: https://doi.org/10.1080/01441647.2025.2476012.

Ampleman L. Transport Diplomacy: Planning Narratives and Mobility Cooperation. In: Transport Diplomacy (chapter). 2025. DOI:

4324/9781003581048.

EBRD. PPP Regulatory Guidelines Collection. Vol. III. 2024. https://www.ebrd.com

Deloitte Ukraine. New rules for PPP. 2025. URL: https://www2.deloitte.com.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-18

Номер

Розділ

Статті