ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПРОСТІР ДАНИХ МОБІЛЬНОСТІ (EMDS) І НАЦІОНАЛЬНИЙ ПРОСТІР ДАНИХ: МОДЕЛЬ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ТА ПРАВОВІ ВИМОГИ
DOI:
https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2025.35.44Ключові слова:
простір даних мобільності, цифрова інфраструктура, Data Act, Data Governance Act, транспортні дані, інтероперабельність, правове регулювання, Європейський Союз, УкраїнаАнотація
УДК 004:656; JEL Classification: L91, O33, K24, R41
Дмитрієва О.І., Кущ А.А. ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ПРОСТІР ДАНИХ МОБІЛЬНОСТІ (EMDS) І НАЦІОНАЛЬНИЙ ПРОСТІР ДАНИХ: МОДЕЛЬ ІМПЛЕМЕНТАЦІЇ ТА ПРАВОВІ ВИМОГИ
Мета. Дослідити концепцію Європейського простору даних мобільності (EMDS), визначити основні етапи формування національного простору даних мобільності України, а також проаналізувати правові, організаційні та технічні умови його імплементації в контексті вимог європейського законодавства. Методика дослідження. Для досягнення поставленої мети використано системний, порівняльно-правовий і структурно-функціональний методи. Метод аналізу нормативно-правових актів ЄС (Data Act, Data Governance Act, ITS Directive, High-Value Datasets Regulation) застосовано для визначення правових рамок інтеграції України у єдиний цифровий простір даних. Метод узагальнення використано для формування моделі національного простору даних мобільності (N-MDS) з урахуванням принципів відкритості, безпеки, інтероперабельності та довіри між учасниками обміну даними. Емпіричною базою слугували офіційні документи ЄС, національні нормативні акти, результати досліджень Gaia-X Association, IDSA та Європейської Комісії. Результати. Визначено ключові елементи архітектури Європейського простору даних мобільності та здійснено їх зіставлення з національною цифровою інфраструктурою України. Запропоновано модель імплементації N-MDS, що поєднує технічну й правову сумісність із європейськими вимогами. Встановлено, що ефективність такої системи залежить від узгодження стандартів метаданих, забезпечення кібербезпеки та функціонування довірених посередників обміну даними. Сформовано рекомендації щодо впровадження європейських принципів управління транспортними даними в українських реаліях. Наукова новизна. Полягає у комплексному підході до розгляду EMDS як моделі цифрової інтеграції транспортного сектору, що об’єднує правові, технічні та управлінські компоненти. Уперше запропоновано системну схему узгодження національного простору даних мобільності з європейською інфраструктурою даних, а також визначено напрями удосконалення законодавства України у сфері цифрової мобільності. Практична значущість. Отримані результати можуть бути використані органами державної влади, транспортними операторами та ІТ-компаніями для розроблення політик відкритих транспортних даних, створення національної екосистеми мобільності та адаптації українських нормативів до європейських стандартів. Реалізація запропонованої моделі сприятиме підвищенню прозорості транспортних послуг, розвитку інноваційних сервісів і залученню інвестицій у сферу цифрової інфраструктури.
Посилання
Vellinga N. E., Hailevich K. The legal framework for sharing mobility data: on the road to an EU Mobility Data Space. Computer Law & Security Review. 2025. Vol. 58. P. 106188. DOI: https://doi.org/10.1016/j.clsr.2025.106188
Doulkeridis C., Alevizos E., Arampatzis G. et al. The MobiSpaces Manifesto on Mobility Data Spaces. ACM SIGMOD Record. 2024. DOI: https://doi.org/10.1145/3685651.3685654
Pretzsch S., Drees H., Rittershaus L. Mobility Data Space. In: Designing Data Spaces. Springer, 2022. P. 323–336. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-93975-5_21
European Commission. Study in support of the creation of the Common European Mobility Data Space. Final Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2025. DOI: 10.2832/5074808
Gaia-X Association AISBL. The Role of Data Spaces in the Digital Economy. Brussels : Gaia-X Association, 2025. URL: https://gaia-x.eu/wp-content/uploads/2025/03/White-Paper_The-Role-of-Data-Spaces-in-the-Digital-Economy-1.pdf (дата звернення 22.10.2025).
International Data Spaces Association. Data Spaces Business Models : Position Paper. Dortmund : IDSA, 2024. URL: https://internationaldataspaces.org/wp-content/uploads/dlm_uploads/IDSA-Position-Paper-Data-Spaces-Business-Models.pdf (дата звернення 22.10.2025).
Regulation (EU) 2023/2854 of the European Parliament and of the Council of 13 December 2023 on harmonised rules on fair access to and use of data (Data Act). Official Journal of the European Union. 2023. L 374. URL: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2854/oj (дата звернення 10.10.2025)
Regulation (EU) 2022/868 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2022 on European data governance (Data Governance Act). Official Journal of the European Union. 2022. L 152. URL: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/868/oj (дата звернення 10.10.2025)
Commission Delegated Regulation (EU) 2017/1926 of 31 May 2017 supplementing Directive 2010/40/EU with regard to the provision of EU-wide multimodal travel information services. Official Journal of the European Union. 2017. L 272. URL: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2017/1926/oj (дата звернення 10.10.2025)
Commission Implementing Regulation (EU) 2023/138 of 21 December 2022 on high-value datasets. Official Journal of the European Union. 2023. L 19. URL: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/138/oj (дата звернення 10.10.2025)
Туркін І. Б., Захаренко В. О., Туркіна В. В. Мобільність як сервіс: цифрова платформа екосистеми пасажирських перевезень в мегаполісі. Відкриті інформаційні та комп’ютерні інтегровані технології. 2025. № 105. С. 132–142. DOI: https://doi.org/10.32620/oikit.2025.105.20
Рахуба В. Мобільність як послуга (MaaS): перспективи впровадження та виклики в Україні. Проблеми та перспективи бізнесу. 2024. № 32. С. 45–52. DOI: https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2024.32.4
Рибчук А., Пазюк Р. Цифрова трансформація транспортних систем в інформаційній економіці. Інвестиції: практика та досвід. 2024. № 3. С. 87–93. DOI:10.32702/2306-6814.2024.6.51
Ачкасова Л. М. Особливості цифрової трансформації транспортно-логістичної системи. Економіка транспортного комплексу. 2024. № 2. С. 57–66. DOI: 10.30977/ЕТК.2225-2304.2024.43.211
Вовк Ю. Я., Вовк І. П. Мобільність як послуга (MaaS): доцільність впровадження у малих міських або сільських районах. Матеріали VІ Міжнародної науково-практичної конференції «Інноваційні технології розвитку та ефективності функціонування автомобільного транспорту», 22–24 листопада 2023 р., м. Кропивницький. Кропивницький ЦНТУ 2023. С. 105–106.
Никифорук О. І., Стасюк О. М., Чмирьова Л. Ю., Федяй Н. О. Цифровізація в транспортному секторі: тенденції та індикатори розвитку. Статистика України. 2019. № 3. С. 70-82. DOI: 10.31767/su.3(86)2019.03.08
Міністерство інфраструктури України. Україна в пілоті ЄС із е-CMR. 17 квіт. 2023. URL: https://mtu.gov.ua/news/33781.html (дата звернення 15.10.2025)
Кабінет Міністрів України. Експеримент із впровадження електронної товарно-транспортної накладної (е-ТТН), 2024–2026. URL: https://www.kmu.gov.ua/news/eksperyment-z-vprovadzhennia-elektronnoi-ttn (дата звернення 15.10.2025)
Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека). Відкриті дані та API для перевізників (дозволи, ліцензії). URL: https://utb.gov.ua/open-data/ (дата звернення 16.10.2025)
Національна транспортна стратегія України до 2030 року. Київ: Міністерство інфраструктури України, 2018. URL: https://mtu.gov.ua/files/strategiya2030.pdf (дата звернення 15.10.2025)
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
ЗГОДА НА ПУБЛІКАЦІЮ ТА ОПРИЛЮДНЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ
Автор, який веде переписку (далі автор) уповноважений співавторами підтвердити
наступне:
Я, ___________________________________________________________, підтверджую, що
(ПІБ автора - повністю)
представлена робота ________________________________________________________________
(ПІБ всіх авторів)
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
(Назва статті)
- схвалена для публікації всіма співавторами;
- схвалена для публікації відповідальною установою, в якій вона виконана.
Автор поступається співзасновнику збірнику наукових праць «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» Харківському національному автомобільно-дорожньому університету
ексклюзивними правами на цю Статтю.
Передача авторського права охоплює виключне право на оприлюднення, редагування, і поширення Статті необмеженим тиражом в будь-якому вигляді і форматі на будь-яких носіях інформації.
Авторське право на публікацію передається в момент прийняття редакцією рукопису «в друк».
Автор гарантує, що Стаття є оригінальною і не є копією будь-якої іншої роботи, не була раніше опублікована, а також, що права на її опублікування нікому не передавалися і він / вона уповноважений співавторами здійснити таку передачу.
Автор гарантує, що використання його авторських прав не спричинить порушення авторських прав будь-яких осіб або організацій, а також не приведе до розголошення секретних або конфіденційних відомостей.
Автор відповідальний за дану статтю і ставить підпис на заяві (згоду на публікацію) за всіх співавторів.
Автор зберігає за собою наступні права: використання Статті в оглядах, дисертаційних роботах, книгах, лекціях, виготовлення копій (включаючи електронні для особистого використання при умови, що копії не будуть використані для продажу або систематичного поширення).
Після отримання згоди на публікацію, підписаної автором, який веде переписку, зміни в авторстві або порядку зазначених імен співавторів прийматися не будуть.
Автор дає згоду (відповідно до Закону України «Про захист персональних даних») на оприлюднення інформації про його особисті дані (відомості про авторів) з метою забезпечення реалізації відносин у сфері науки.
* Редакція журналу може не розділяти точку зору авторів і не несе відповідальності за достовірність інформації. Редакція залишає за собою право редагувати тексти статей.
Підпис автора, що веде переписку ________________________ / ____________ / ____________
Прізвище Підпис Дата

