ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТАМИ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ: ВІД ЖИТТЄВОГО ЦИКЛУ ДО ЗЕЛЕНОЇ ФІНАНСОВОЇ ІНЖЕНЕРІЇ
DOI:
https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2025.34.73Ключові слова:
післякризове відновлення, транспортна інфраструктура, інфраструктурні проєкти, стратегія розвитку, проєктний підхідАнотація
УДК 338.47 JEL Classification О10
Кирчата І. М., Шершенюк О.М., Кирчатий Ю.В. Інноваційні підходи до управління проєктами транспортної інфраструктури: від життєвого циклу до зеленої фінансової інженерії
Мета. Метою даного дослідження є розробка цілісної концептуальної моделі розробки та реалізації проєктів транспортної інфраструктури, яка поєднує стратегічне планування, цифрові інструменти управління, механізми стійкості до ризиків та підходи зеленої фінансової інженерії. Методика дослідження. У процесі дослідження використано міждисциплінарний підхід, який базується на аналізі нормативно-стратегічних документів; синтезі результатів сучасних наукових публікацій українських і міжнародних фахівців у сферах транспортного інжинірингу, ризик-менеджменту, цифровізації, фінансування та екологічної стійкості; порівняльному аналізі практик реалізації інфраструктурних проєктів із урахуванням моделей життєвого циклу, методик оцінки резилієнтності, застосування BIM/DT та стандартів ESG. В роботі використано методи узагальнення та абстрагування; метод аналізу і синтезу. Результати. Сучасні проєкти транспортної інфраструктури перебувають у точці перетину трьох глобальних трендів — прискореної цифрової трансформації, зростаючої екологічної відповідальності та безпрецедентного дефіциту коштів. Розробка проєктів у сфері транспортної інфраструктури потребує переходу від фрагментованого до життєвого-циклового мислення, що дозволить сформувати нова рамка підготовки інфраструктурних проєктів: від етапу задуму до довгострокової експлуатації, де всі компоненти — технічні, фінансові, соціальні й екологічні — розглядаються комплексно, із залученням цифрових технологій та міжнародно визнаних принципів сталого розвитку. Наукова новизна. В роботі визначено специфіку управління транспортними проєктами в умовах посткризового відновлення, що вимагає комплексного обліку ризиків, екологічних параметрів і цифрової сумісності на всіх фазах життєвого циклу. Практична значущість. У межах роботи структуровано сучасні підходи до управління проєктами в сфері транспорту на основі принципів інтегрованого планування; обґрунтовано доцільність впровадження цифрових технологій (BIM, цифрові двійники, CDE) на всіх етапах життєвого циклу об’єкта; сформульовано критерії «bankability» та інституційної готовності як основи для залучення інвестицій; виокремлено організаційні механізми узгодження регіональних та національних програм розвитку. Комплексне поєднання даних підходів має забезпечити підвищення ефективності проєктних рішень, прозорість, інвестиційну привабливість та адаптивність інфраструктурних ініціатив до викликів післякризового розвитку
Посилання
Смерічевська С., Іваненко Л. Концептуальна модель відновлення транспортно-логістичної інфраструктури України на основі СМАРТ-технологій, принципів ощадливості та інклюзії. Економіка та суспільство. 2025. №71. DOI: 10.32782/2524-0072/2025-71-115
Михальченко О. А., Райчева Л.І., Державно-приватне партнерство як стратегічний інструмент розвитку транспортного комплексу України. Вісник Ужгородського національного університету. Серія: Міжнародні економічні відносини та світове господарство. 2023. № 46. С. 51–57. DOI: https://doi.org/10.32782/2413-9971/2023-46-9
Міністерство розвитку громад та територій України. Проєкт операційного плану реалізації Національної транспортної стратегії до 2030 року. URL: https://mtu.gov.ua/files/Додаток_1_3_Проєкт_операційного_плану_НТСУ_на_період_до_2030_року.pdf
Український союз промисловців і підприємців.Інтернет-ресурс. Комітет з розвитку транспортної інфраструктури при УСПП. План дій на 2025 рік. URL: https://uspp.ua/news/ostanni-novyny/2019/komitet-z-rozvytku-transportnoi-infrastruktury-pry-uspp-zatverdyv-plan-dii-na-2025-rik
UNDP. Зелене відновлення: потенціал зелених облігацій для фінансування транспортної інфраструктури. Аналітична доповідь. Київ, 2024. URL: https://www.undp.org
Дмитрик О.О., Артеменко К.В., Борищак В.О. Актуальні питання щодо екологізації фінансів та зеленого фінансування. Юридичний науковий електронний журнал. 2024. №4. С.358–363. DOI: 10.32782/2524-0374/2024-4/84]
Масленнікова В.В. «Зелена архітектура» та інновації: новий формат сталого дизайну. Науково-виробничий журнал «Автошляховик України». 2024. №4. URL : https://journal.insat.org.ua/?page_id=7600&lang=uk
Лужицький О.Ф., Курган М.Б., Гусак М.А., Улановський В.І. Відновлення дорожнього покриття залежно від ступеня руйнування автомобільної дороги. Наука і прогрес транспорту. 2023. №2 (102). С.29–44. DOI:10.15802/stp2023/290164.
PAYSPACE. Інтернет-ресурс. Цифрові двійники: що це за технологія і як вона допоможе відновити Україну. Аналітичне дослідження. PSM7. 2024. URL: https://psm7.com/uk/analytics/cifrovye-dvojniki-chto-eto-za-texnologiya-i-kak-ona-pomozhet-vosstanovit-ukrainu-analitika.html
КАШТАН news. Інтернет-ресурс. URL: https://www.kashtan.news/u-kyievi-kolys-vse-odno-zbuduiut-spravedlyvu-transportnu-systemu/?utm_source=chatgpt.com.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
ЗГОДА НА ПУБЛІКАЦІЮ ТА ОПРИЛЮДНЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ
Автор, який веде переписку (далі автор) уповноважений співавторами підтвердити
наступне:
Я, ___________________________________________________________, підтверджую, що
(ПІБ автора - повністю)
представлена робота ________________________________________________________________
(ПІБ всіх авторів)
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________
(Назва статті)
- схвалена для публікації всіма співавторами;
- схвалена для публікації відповідальною установою, в якій вона виконана.
Автор поступається співзасновнику збірнику наукових праць «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» Харківському національному автомобільно-дорожньому університету
ексклюзивними правами на цю Статтю.
Передача авторського права охоплює виключне право на оприлюднення, редагування, і поширення Статті необмеженим тиражом в будь-якому вигляді і форматі на будь-яких носіях інформації.
Авторське право на публікацію передається в момент прийняття редакцією рукопису «в друк».
Автор гарантує, що Стаття є оригінальною і не є копією будь-якої іншої роботи, не була раніше опублікована, а також, що права на її опублікування нікому не передавалися і він / вона уповноважений співавторами здійснити таку передачу.
Автор гарантує, що використання його авторських прав не спричинить порушення авторських прав будь-яких осіб або організацій, а також не приведе до розголошення секретних або конфіденційних відомостей.
Автор відповідальний за дану статтю і ставить підпис на заяві (згоду на публікацію) за всіх співавторів.
Автор зберігає за собою наступні права: використання Статті в оглядах, дисертаційних роботах, книгах, лекціях, виготовлення копій (включаючи електронні для особистого використання при умови, що копії не будуть використані для продажу або систематичного поширення).
Після отримання згоди на публікацію, підписаної автором, який веде переписку, зміни в авторстві або порядку зазначених імен співавторів прийматися не будуть.
Автор дає згоду (відповідно до Закону України «Про захист персональних даних») на оприлюднення інформації про його особисті дані (відомості про авторів) з метою забезпечення реалізації відносин у сфері науки.
* Редакція журналу може не розділяти точку зору авторів і не несе відповідальності за достовірність інформації. Редакція залишає за собою право редагувати тексти статей.
Підпис автора, що веде переписку ________________________ / ____________ / ____________
Прізвище Підпис Дата