ВПЛИВ ІНСТРУМЕНТІВ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ НА ПРОЦЕС РОЗРОБКИ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА

Автор(и)

  • Тетяна Деділова Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Микола Прокопенко Харківський національний автомобільно-дорожній університет, Україна
  • Владислава Сідельнікова Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Україна

DOI:

https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2024.33.69

Ключові слова:

державне регулювання, підприємницька діяльність, інструменти, стратегія, підприємство, зовнішнє середовище

Анотація

УДК 338.2, JEL Classification: M1

Деділова Т.В., Прокопенко М.В., Сідельнікова В.К. вплив інструментів державного регулювання на процес розробки стратегії підприємства

Мета. Дослідження впливу інструментів державного регулювання на процес розробки стратегії підприємства. Методика дослідження. В ході дослідження використовувалися методи аналізу і синтезу, метод логічного аналізу. Інформаційними ресурсами дослідження є спеціалізовані наукові видання і матеріали періодичних видань. Результати. Суб’єкти підприємництва функціонують з врахуванням умов внутрішнього та зовнішнього середовища. Говорячи про зовнішнє середовище підприємства слід розуміти, що ступінь впливу його факторів є різним за ступенем та швидкістю впливу на умови господарювання. Воно є важливим елементом у стратегічному менеджменті, оскільки визначає можливості та загрози для розвитку бізнесу, а сукупність його факторів і умов впливає на діяльність, результати та стратегічні рішення. В процесі здійснення господарської діяльності відбувається взаємодія підприємства із зовнішнім середовищем, яка може приймати наступні форми: адаптація, прогнозування, вплив на зовнішнє середовище. Серед елементів середовища, які генерують найбільший вплив на діяльність підприємства як прямо, так і опосередковано, необхідно виокремити державу та її інструменти регулювання економіки. Держава є важливим компонентом зовнішнього середовища підприємства, оскільки її діяльність створює умови для функціонування бізнесу через регуляторну, економічну, соціальну та інституційну політику. Взаємодія підприємства з державою впливає на стратегію, конкурентоспроможність і стійкість організації. Роль держави у зовнішньому середовищі підприємства проявляється через регуляторний, економічний, соціальний, інфраструктурний вплив. Такий вплив може бути позитивним та створювати передумови для стимулювання розвитку через пільгове оподаткування чи державні програми, захист внутрішнього ринку від іноземної конкуренції, інвестиції у розвиток інфраструктури. Але може бути і негативним через надмірну бюрократію або корупцію, часті зміни у законодавстві, які створюють нестабільність, жорстке регулювання, що обмежує можливості для бізнесу. Можна зробити обґрунтований висновок, що держава безперечно впливає на стратегію підприємства, вимагаючи в процесі її розробки таких дій як адаптація до регулювань, використання можливостей, мінімізація ризиків. Інструменти державного регулювання діяльності підприємств визначають пріоритети формування їх стратегії та вимагають: адаптації до регуляторного середовища, стратегічної гнучкості, орієнтації на державну підтримку, активізації системи ризик-менеджмент. Наукова новизна. Проаналізовано вплив інструментів державного регулювання підприємницької діяльності на процес формування стратегії підприємства. Практична значущість. Результати дослідження можуть бути використані дослідниками, власниками та менеджментом в процесі формування стратегії підприємства.

Посилання

Перелік посилань

Базилевич В. Д., Баласатюк Л. О. Державне управління та регулювання економіки. К.:Видавництво Знання, 2017. 639 с.

Геєць В. М., Кредісов А. І. Державне регулювання економіки. К.: Видавництво: КНЕУ, 2018. 518 с.

Іваненко Ю. В. Аналіз основних стратегій підприємства у сучасних умовах. Науковий вісник НУХТ. 2021. № 4. С. 56-62.

Кизим М. О. Інструменти державного регулювання підприємницької діяльності в Україні. Економіка України. 2020. №3. С. 45-58.

Коваленко В. О. Стратегії підприємства на етапі економічної нестабільності: теоретичний аналіз. Науковий вісник Чернівецького університету. 2020. № 2. С. 59-64.

Мертенс О. В., Кужель В. В. Державне регулювання підприємницької діяльності. Х.: Видавництво: ХНЕУ, 2016. 284 с.

Петрова О. О. Стратегія підприємства як інструмент забезпечення конкурентоспроможності. Економічний вісник Національного університету. 2020. № 2. С. 38-45.

Сидоренко Т. І. Механізм державного регулювання підприємств в умовах глобалізації. Вісник економіки. 2022. № 1. С. 34-40.

Стукало Н. В. Регуляторна політика та розвиток підприємництва. Луганськ: Видавництво Східноукраїнського національного університету, 2015. 312 с.

Шевчук В. О., Поліщук О. П. Вплив фіскальної політики на розвиток підприємництва. Фінанси України. 2021. №6. С. 23-35.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-10

Номер

Розділ

Статті