ПЕРСПЕКТИВНИЙ, АЛЬТЕРНАТИВНИЙ ВИД МІСЬКОГО ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2024.32.57

Ключові слова:

канатна дорога, транспорт, економічна ефективність, рентабельність

Анотація

РЕФЕРАТИ ABSTRACTS

 

УДК 334.724.2; JEL Classification: L91; L92; O18; R41

Рахімбаєв А.Б., Алмагамбетова Ш.Т., Калгулова Р.Ж., Дмитрієва О.І. ПЕРСПЕКТИВНИЙ, АЛЬТЕРНАТИВНИЙ ВИД МІСЬКОГО ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ

Мета. Метою дослідження є аналіз переваг використання пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) як альтернативного виду громадського транспорту для Алмати. Методика дослідження. Теоретичною і методологічною основою дослідження є праці провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, присвячені розгляду використання пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) як фактора розвитку міського транспорту. В роботі використано методи теоретичного узагальнення, аналізу і синтезу, а також графічні методи. Ці підходи дозволяють комплексно оцінити потенціал і виклики впровадження ППКД в містах з різною топографією і економічними умовами. Результати. Наприкінці 20-го століття світові тенденції величезного зростання мегаполісів та урбанізації буквально змусили інженерів міської транспортної інфраструктури шукати інші, неординарні рішення для оптимізації постійно зростаючих пасажиропотоків. Водночас стає зрозуміло, що найбільші мегаполіси світу вже не можуть впоратися з сучасними пасажиропотоками. Ця проблема не могла не призвести до того, що інженери не звернули увагу на канатні дороги як на пасажирські. За результатами дослідження встановлено, що впровадження пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) в міських умовах може значно покращити транспортну ситуацію. Аналіз досвіду таких міст, як Медельїн і Ріо-де-Жанейро, показав, що ППКД сприяють зниженню дорожніх заторів, скороченню викидів шкідливих речовин та підвищенню доступності транспорту для мешканців малозабезпечених районів. Було виявлено, що ППКД мають низькі експлуатаційні витрати, що робить їх економічно вигідними в довгостроковій перспективі. Однак, значними проблемами залишаються високі початкові капітальні витрати і необхідність адаптації технології до специфічних умов міста. Також важливою є інтеграція ППКД у існуючу транспортну інфраструктуру та забезпечення безперебійного з’єднання з іншими видами громадського транспорту. Дослідження підкреслює важливість соціальної адаптації і участі громадськості у плануванні та реалізації проектів ППКД. Наукова новизна. Наукова новизна даного дослідження полягає в комплексному аналізі впровадження пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) як інноваційного виду громадського транспорту в умовах мегаполісів Казахстану, зокрема, міста Алмати. Досліджено економічну доцільність, екологічну ефективність та соціальну значимість ППКД, а також запропоновано нові методологічні підходи до їх інтеграції в існуючу транспортну інфраструктуру. Практична значущість. Практична значущість дослідження полягає у розробці рекомендацій для ефективного впровадження пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) в транспортну систему міста Алмати, що може сприяти покращенню екологічної ситуації, зниженню дорожніх заторів та підвищенню доступності транспорту для всіх верств населення.

Посилання

Almaty development (2023), available at: https://web.archive.org/web/20161015025713/http://almatydev.blogspot.com/ (last accessed 15.03.2024).

Heinrichs, D., Judith, S. Bernet. (2014). Public Transport and Accessibility in Informal Settlements: Aerial Cable Cars in Medellín, Colombia. available at: https://doi.org/10.1016/j.trpro.2014.11.005 (last accessed 17.03.2024).

Brand, P., Dávila, J. (2011). Mobility innovation at the urban margins: Medellín's Metrocables. City, 15 (6) (2011), pp. 647-661, available at: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13604813.2011.609007 (last accessed 03.04.2024).

Bantis, T., James Haworth. (2020). Assessing transport related social exclusion using a capabilities approach to accessibility framework: A dynamic Bayesian network approach. Journal of Transport Geography. Vol. 84, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S096669231930701X (last accessed 03.04.2024).

Rafael, H.M. Pereira (2019). Future accessibility impacts of transport policy scenarios: Equity and sensitivity to travel time thresholds for Bus Rapid Transit expansion in Rio de Janeiro. Journal of Transport Geography. Vol. 74, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0966692318302047 (last accessed 05.04.2024).

Jinhyung Lee, Junghwan Kim. (2023). Social equity analysis of public transit accessibility to healthcare might be erroneous when travel time uncertainty impacts are overlooked. Travel Behaviour and Society. Vol. 74, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2214367X2300039X (last accessed 05.04.2024).

Bi Yu Chen, Yafei Wang, Donggen Wang, William H.K. Lam (2019). Understanding travel time uncertainty impacts on the equity of individual accessibility. Transportation Research Part D: Transport and Environment. Vol. 75, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1361920919304869 (last accessed 05.04.2024).

Koos Fransen, Tijs Neutens, Steven Farber, Philippe De Maeyer, Greet Deruyter, Frank Witlox (2015). Identifying public transport gaps using time-dependent accessibility levels. Journal of Transport Geography. Vol. 48, available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0966692315001714 (last accessed 05.04.2024).

Masłowski, D., Kulińska, E., Komada, G. (2022). Impact of Alternative Forms of Transport on Urban Freight Congestion. Sustainability. Vol. 14(17), available at: https://doi.org/10.3390/su141710972 (last accessed 05.04.2024).

Lee, S., Bencekri, M. (2020). Urban form and public transport design. Urban Form and Accessibility, available at: DOI:10.1016/B978-0-12-819822-3.00018-3 (last accessed 05.04.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-30

Номер

Розділ

Статті