МЕТОДИЧНО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ РЕЙТИНГУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ МЕРЕЖІ ЗВО В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2024.32.23

Ключові слова:

рейтинг, заклад вищої освіти, модернізація, експерт, абітурієнт

Анотація

 

УДК 378; JEL Classification: I 21

Шевченко І.Ю., Тодорова А.С. Методично-прикладні аспекти рейтингування закладів вищої освіти в умовах модернізації мережі зво в Україні

Мета: розроблення методично-прикладних аспектів рейтингування закладів вищої освіти в умовах модернізації мережі ЗВО в Україні. Методика дослідження: метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, критичний аналіз. Результати: розроблено методику рейтингування закладів вищої освіти, що базується на критеріях «визнання експертами» та «визнання абітурієнтами». Критерій «визнання експертами» ― це знаходження університету, академії, інституту в престижних рейтингах закладів вищої освіти (для України: QS World University Rankings, Times Higher Education World University Rankings, рейтинг «Топ-200 Україна»). Критерій «визнання абітурієнтами» ― це знаходження університету, академії, інституту в топ-5 закладів вищої освіти з найбільшою кількістю поданих абітурієнтами заяв на вступ. Апробовано розроблену методику рейтингування закладів вищої освіти, що базується на критеріях «визнання експертами» та «визнання абітурієнтами», на прикладі університетів, академій, інститутів м. Харків в умовах модернізації мережі ЗВО в Україні. За результатами рейтингування виявлено, що лише 10 закладів вищої освіти (29,41%) м. Харків подолали мінімальний бар’єр у три бали та підтвердили право на входження до модернізованої мережі ЗВО в Україні. Наукова новизна: розроблена методика рейтингування закладів вищої освіти відрізняється від вже наявних рейтингів університетів, академій, інститутів поєднанням критеріїв «визнання експертами» та «визнання абітурієнтами». Практична значущість: розроблена методика рейтингування закладів вищої освіти, що базується на критеріях «визнання експертами» та «визнання абітурієнтами», є актуальною в умовах анонсованої Міністерством освіти і науки масштабної модернізації мережі ЗВО в Україні.

Посилання

Кількість університетів в Україні хочуть скоротити втричі: з більш ніж 300 залишиться всього 100. URL: https:shkola.obozrevatel.com/ukr/news/kilkist-universitetiv-v-ukraini-hochut-skorotiti-vtrichi-z-bilsh-nizh-300-zalishitsya-vsogo-100.htm (дата звернення: 18.02.2024).

Олендр Т.М. Рейтинги вищих навчальних закладів як інструмент відображення якості вищої освіти. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2010. № 1. С. 8‒14.

Ржевська А.В. Рейтинги університетів як явище сучасного простору вищої освіти. Науковий вісник Донбасу. 2011. № 3. URL: http:nbuv. gov.ua/UJRN/nvd_2011_3_19 (дата звернення: 18.02.2024).

Валенкевич Л.П., Фінкільштейн О.В. Аналіз сучасних рейтингів вищих навчальних закладів як інструменту оцінки якості вищої освіти. Теорія та практика державного управління. 2013. Вип. 3. С. 156‒163.

Бідюк А. Рейтингування в оцінюванні конкурентоспроможності закладів вищої освіти. Зовнішня торгівля: економіка, фінанси, право. 2019. № 4. С. 95–108. DOI: https:doi.org/10.31617/zt.knute.2019(105)08 (дата звернення: 18.02.2024).

Кулініч О.А., Федоренко Н.М. Теоретичні аспекти формування рейтингової вагомості закладів вищої освіти. Наукові праці Національного університету харчових технологій. 2019. Т. 25. № 1. С. 84‒93. DOI: 10.24263/2225-2924-2019-25-1-10

Петренко Л.А., Семко В.В., Юшкова Д.А. Обґрунтування методики побудови рейтингу закладів вищої освіти для абітурієнтів та роботодавців. Стратегія економічного розвитку України. 2018. № 42. С. 244‒255.

Шевченко І. Ю. Конкурентоспроможність закладів вищої освіти України: проблеми та перспективи: монографія. Tallinn: Teadmus OÜ, 2023. 252 с.

Шевченко І.Ю. Регулювання розвитку автомобілебудування України: монографія. Харків: ФОП Бровін О.В., 2019. 556 с.

QS World University Rankings. URL: https:www.topuniversities.com/qs-world-university-rankings (дата звернення: 25.02.2024).

World University Rankings. THE (Times Higher Education). URL: https:www.timeshighereducation.com/world-university-rankings (дата звернення: 25.02.2024)..

Топ-200 Україна. URL: https:euroosvita.net/index.php/?category=1&id= 7923 (дата звернення: 25.02.2024).

Про затвердження Переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти: Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2015 р. № 266. URL: https:zakon.rada. gov.ua/laws/show/266-2015-п(дата звернення: 28.02.2024).

Реєстр суб'єктів освітньої діяльності. Заклади вищої освіти: Харківська область. Єдина державна електронна база з питань освіти. URL: https:registry.edbo.gov.ua/vishcha-osvita/63/ (дата звернення: 01.03.2024).

QS World University Rankings 2024: Top global universities. URL: https:www.topuniversities.com/world-university-rankings (дата звернення: 01.03.2024).

The Times Higher Education World University Rankings 2024. URL: https:www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2024/world-ranking (дата звернення: 01.03.2024).

Рейтинг університетів України «Топ-200 Україна 2023». URL: https:euroosvita.net/index.php/?category=1&id=7923 (дата звернення: 01.03.2024).

Вступна кампанія 2023. Кількість заяв, допущених до конкурсу. Єдина державна електронна база з питань освіти. URL: https:vstup2023.edbo.gov.ua/statistics/requests-by-university/ (дата звернення: 03.03.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-30

Номер

Розділ

Статті