Проблеми і перспективи розвитку підприємництва http://ppb.khadi.kharkov.ua/ <p>Збірник наукових праць «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» включено до Переліку фахових наукових видань України категорії «Б». У збірці «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» публікуються статті, що містять виклад результатів наукових досліджень, а також огляди з найбільш актуальних проблем економічної теорії, економіки підприємств та управління виробництвом, менеджменту, маркетингу, фінансів і банківської справи, обліку і аудиту, міжнародної економіки, розміщення продуктивних сил і економіки регіонів, математичних методів та інформаційних систем в економіці.</p> uk-UA <p align="center"><strong>ЗГОДА НА ПУБЛІКАЦІЮ ТА ОПРИЛЮДНЕННЯ ПЕРСОНАЛЬНИХ ДАНИХ</strong></p><p align="center"> </p><p align="center"> </p><p>Автор, який веде переписку (далі автор) уповноважений співавторами підтвердити</p><p>наступне:</p><p> </p><p>Я, ___________________________________________________________, підтверджую, що</p><p align="center">(ПІБ автора - повністю)</p><p>представлена робота ________________________________________________________________</p><p align="center">(ПІБ всіх авторів)</p><p>_____________________________________________________________________________________</p><p>_____________________________________________________________________________________</p><p>_____________________________________________________________________________________</p><p align="center">(Назва статті)</p><p>- схвалена для публікації всіма співавторами;</p><p>- схвалена для публікації відповідальною установою, в якій вона виконана.</p><p> </p><p>Автор поступається співзасновнику збірнику наукових праць «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» Харківському національному автомобільно-дорожньому університету</p><p>ексклюзивними правами на цю Статтю.</p><p>Передача авторського права охоплює виключне право на оприлюднення, редагування, і поширення Статті необмеженим тиражом в будь-якому вигляді і форматі на будь-яких носіях інформації.</p><p>Авторське право на публікацію передається в момент прийняття редакцією рукопису «в друк».</p><p>Автор гарантує, що Стаття є оригінальною і не є копією будь-якої іншої роботи, не була раніше опублікована, а також, що права на її опублікування нікому не передавалися і він / вона уповноважений співавторами здійснити таку передачу.</p><p>Автор гарантує, що використання його авторських прав не спричинить порушення авторських прав будь-яких осіб або організацій, а також не приведе до розголошення секретних або конфіденційних відомостей.</p><p>Автор відповідальний за дану статтю і ставить підпис на заяві (згоду на публікацію) за всіх співавторів.</p><p>Автор зберігає за собою наступні права: використання Статті в оглядах, дисертаційних роботах, книгах, лекціях, виготовлення копій (включаючи електронні для особистого використання при умови, що копії не будуть використані для продажу або систематичного поширення).</p><p>Після отримання згоди на публікацію, підписаної автором, який веде переписку, зміни в авторстві або порядку зазначених імен співавторів прийматися не будуть.</p><p> </p><p>Автор дає згоду (відповідно до Закону України «Про захист персональних даних») на оприлюднення інформації про його особисті дані (відомості про авторів) з метою забезпечення реалізації відносин у сфері науки.</p><p> </p><p> </p><p><strong>* Редакція журналу може не розділяти точку зору авторів і не несе відповідальності за достовірність інформації. Редакція залишає за собою право редагувати тексти статей.</strong></p><p> </p><p> </p><p> </p><p> </p><p>Підпис автора, що веде переписку ________________________ / ____________ / ____________</p><p>Прізвище Підпис Дата</p> oksanahnadu@gmail.com (Дмитрієва Оксана Іллівна) valentinaonisiforova@gmail.com (Нестеренко Валентина Юріївна) вт, 10 гру 2024 15:30:18 +0200 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 ПРИНЦИПИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317324 <p><strong><em>УДК 351.86, JEL Classification: О10</em></strong></p> <p><strong>Дмитрієв І.А.,</strong> <strong>Мордовцев О.С.,</strong> <strong>ПРИНЦИПИ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ БЕЗПЕКИ</strong></p> <p><strong><em>Мета:</em></strong> дослідження концептуальних засад державного регулювання в сфері інформаційно-комунікаційних технологій та їх вплив на ефективне функціонування системи національної безпеки країни. <strong><em>Результати:</em></strong> з’ясовано, що проблема пошуку дієвих механізмів державного регулювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій є однією з основних факторів підвищення ефективності діяльності держави на всіх рівнях, зокрема: загальнодержавному, регіональному та місцевому. Визначені основні напрямки перетворень засад державного регулювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій. Виділені та проаналізовані проблеми реалізації запропонованих напрямків перетворень засад державного регулювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій. На основі узагальнення наукових джерел та власного наукового погляду було зроблено авторське визначення категорії «інформаційна безпека». Систематизовані напрями державного регулювання щодо реалізації заходів інформаційної та національної безпеки. які є взаємопов’язані один з іншим. Доведено, що реалізація заходів інформаційної безпеки дозволяє належним чином забезпечити права суб'єктів на достовірну інформацію, одержувану законним шляхом, захищати різного роду конфіденційну інформацію, зберігати і примножувати культурні та духовно-моральні цінності, історичні традиції й норми суспільного життя країни. <strong><em>Наукова новизна:</em></strong> сформовано механізм вирішення проблем координації дій у сфері державного регулювання інформаційно-комунікаційних технологій, у якому виділяються– головний уповноважений орган державного регулювання та– координаційні ради з питань регулювання. <strong><em>Практична значущість:</em></strong> проведено аналіз основних аспектів функціонування системи громадського та державного моніторингу, який є ключовим елементом запропонованого механізму вирішення проблем державного регулювання у сфері інформаційно-комунікаційних технологій. Досліджені основні результати його впровадження.</p> Ілля Дмитрієв , Олександр Мордовцев Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317324 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ФУНКЦІОНАЛЬНІ МОЖЛИВОСТІ БЛОКЧЕЙН-ПЛАТФОРМ У ТРАНСПОРТНІЙ ГАЛУЗІ: ОГЛЯД ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317328 <p><strong><em>УДК </em></strong><strong><em>004.7:656</em></strong><strong><em>;&nbsp; JEL Classification: </em></strong><strong><em>L86, O32, R41</em></strong></p> <p><strong>Дмитрієва О.І.,</strong> <strong>Стогул К.М.,</strong> <strong>Функціональні можливості блокчейн-платформ у транспортній галузі: огляд та перспективи розвитку</strong></p> <p><strong><em>Мета:</em></strong> полягає в детальному аналізі функціональних можливостей блокчейн-технологій у транспортній галузі, а також оцінці їхнього потенціалу для оптимізації логістичних процесів, забезпечення безпеки даних, підвищення прозорості ланцюгів поставок і автоматизації транзакцій. <strong><em>Методика дослідження:</em></strong> у статті використано комплексний підхід, що включає методи системного аналізу для визначення основних функціональних можливостей блокчейн-технологій у транспортній галузі. Застосовано метод порівняння для зіставлення різних блокчейн-платформ, їхніх переваг та обмежень у контексті транспорту та логістики. Для узагальнення результатів проведено критичний аналіз наукових публікацій та практичного досвіду впровадження блокчейну у сфері логістики. <strong><em>Результати:</em></strong> у ході дослідження виявлено, що блокчейн-технології значно підвищують ефективність транспортних процесів, зокрема через забезпечення прозорості, незмінності даних та безпеки транзакцій. Було встановлено, що використання блокчейн-платформ дозволяє мінімізувати ризики шахрайства та покращити відстежуваність ланцюгів поставок, що сприяє підвищенню довіри серед учасників транспортного процесу. Також дослідження підтвердило ефективність смарт-контрактів, які автоматизують управління угодами та оптимізують логістичні операції. Це забезпечує зниження витрат, прискорення транзакцій і покращення загальної продуктивності логістичних процесів у транспортній галузі. <strong><em>Наукова новизна:</em></strong> дослідження показало, що інновації є критичним елементом для підтримки дослідження демонструє інноваційний підхід до використання блокчейн-технологій у транспортній галузі, показуючи, як їх функціональні можливості можуть не лише підвищувати ефективність логістичних операцій, але й забезпечувати новий рівень безпеки та прозорості у транспортуванні. Вперше проведено комплексний огляд та аналіз функціональних властивостей різних блокчейн-платформ у контексті транспорту, зокрема оцінено вплив смарт-контрактів, криптографічного захисту та децентралізації даних на мінімізацію ризиків шахрайства та оптимізацію процесів. <strong><em>Практична значущість:</em></strong> запропоновані в дослідженні підходи до впровадження блокчейн-технологій у транспортну галузь можуть бути використані для оптимізації управління ланцюгами поставок, підвищення прозорості та безпеки даних, а також зниження витрат на логістичні операції. Результати дослідження можуть стати основою для розробки нових транспортних рішень, які забезпечать надійний захист інформації, автоматизацію угод та мінімізацію людського фактора. Це особливо важливо для компаній, що працюють у сфері міжнародної логістики та прагнуть відповідати сучасним вимогам безпеки й ефективності.</p> Оксана Дмитрієва , Кіра Стогул Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317328 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ІНТЕГРАЦІЯ РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТУ В ЗАГАЛЬНУ СТРАТЕГІЮ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317331 <p><strong>УДК 005.334:658.5 JEL Classification: G32, M10, M21</strong></p> <p><strong>Демченко Г.В., </strong><strong>Аванесова Н.Е., Інтеграція ризик-менеджменту в загальну стратегію розвитку підприємства </strong></p> <p><strong><em>Мета:</em></strong> метою дослідження є розробка комплексного підходу до інтеграції ризик-менеджменту в стратегію розвитку підприємств, що забезпечить підвищення їхньої стійкості та конкурентоспроможності в умовах сучасного динамічного та нестабільного бізнес-середовища. <strong><em>Методика дослідження:</em></strong> у процесі дослідження використано системний підхід до аналізу ризик-менеджменту, що включає ідентифікацію, оцінку, моніторинг та контроль ризиків на всіх рівнях управління підприємством. Застосовано методи порівняльного аналізу, які дозволили вивчити міжнародний досвід управління ризиками в умовах кризових ситуацій та адаптувати його до реалій українського бізнес-середовища. Також були використані методи експертного оцінювання для визначення ключових чинників ризику, а інформаційні технології та аналітичні інструменти сприяли підвищенню точності прогнозування та прийняття рішень у ризик-менеджменті. <strong><em>Результати:</em></strong> проведене дослідження підтвердило важливість інтеграції ризик-менеджменту в стратегічне управління підприємствами як ключового інструменту забезпечення їхньої стійкості та адаптивності в умовах сучасного ринку. Аналіз міжнародного досвіду управління ризиками в умовах кризових ситуацій показав ефективність системного підходу, який включає постійний моніторинг, оцінку та контроль ризиків. Виявлено, що застосування сучасних інформаційних технологій, зокрема великих даних і штучного інтелекту, значно підвищує точність оцінки ризиків та здатність підприємств адаптуватися до непередбачуваних змін у зовнішньому середовищі. Розроблені рекомендації щодо формування корпоративної культури ризик-менеджменту та впровадження адаптивних стратегій управління, які сприяють підвищенню гнучкості підприємств і забезпечують їхню конкурентоспроможність. <strong><em>Наукова новизна:</em></strong> наукова новизна дослідження полягає в розробці комплексного підходу до інтеграції ризик-менеджменту в стратегічне управління підприємством, що адаптований до умов підвищеної невизначеності, характерної для кризових та воєнних ситуацій в Україні. Вперше запропоновано модель впровадження ризик-менеджменту, яка поєднує системний підхід з використанням сучасних інформаційних технологій, таких як великі дані та штучний інтелект, що дозволяє підвищити точність і ефективність прогнозування ризиків. Крім того, дослідження підкреслює важливість формування корпоративної культури ризик-менеджменту, яка сприяє активному залученню всіх рівнів управління до процесу мінімізації ризиків, що є особливо актуальним для українських підприємств у складних ринкових умовах. <strong><em>Практична значущість:</em></strong> &nbsp;дослідження полягає в розробці рекомендацій для інтеграції ризик-менеджменту в стратегічне управління підприємствами, що дозволить підвищити їхню стійкість, адаптивність і конкурентоспроможність. Запропонований підхід, орієнтований на використання інформаційних технологій, зокрема великих даних і штучного інтелекту, дозволяє підприємствам точніше оцінювати та прогнозувати ризики, що є критично важливим в умовах постійних змін та економічної нестабільності. Практичне впровадження цих рекомендацій забезпечить ефективне управління ризиками на всіх рівнях організації, сприяючи розвитку корпоративної культури ризик-менеджменту та підвищуючи здатність підприємств до швидкої адаптації в умовах кризових ситуацій.</p> Ганна Демченко , Ніна Аванесова Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317331 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ВІЙСЬКОВІ ДІЇ ЯК КАТАЛІЗАТОР ІННОВАЦІЙНИХ ЗМІН В АВТОМОБІЛЬНОМУ ТРАНСПОРТІ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317333 <p><strong>УДК 656; JEL Classification: O31, L91</strong></p> <p><strong>Дмитрієва О.І.,</strong> <strong>Кущ А.А. ВІЙСЬКОВІ ДІЇ ЯК КАТАЛІЗАТОР ІННОВАЦІЙНИХ ЗМІН В АВТОМОБІЛЬНОМУ ТРАНСПОРТІ: ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ УКРАЇНИ</strong></p> <p><strong><em>Мета:</em></strong> дослідження впливу військових дій на інноваційний розвиток автомобільного транспорту в Україні та визначення ключових можливостей для його подальшої модернізації у кризових умовах та післявоєнний період. <strong><em>Методика дослідження:</em></strong> використано комплексний підхід, що включає методи системного аналізу, порівняння, узагальнення та критичний аналіз наукових публікацій і практичного досвіду застосування інноваційних технологій у транспортній сфері. Застосовувалися також елементи прогнозування щодо перспектив відновлення інфраструктури та розвитку галузі після війни. <strong><em>Результати:</em></strong> війна в Україні стала каталізатором значних інноваційних змін в автомобільному транспорті, включаючи впровадження цифрових логістичних платформ для управління перевезеннями, безпілотних транспортних засобів для доставки вантажів у небезпечні регіони та інтелектуальних систем управління транспортними потоками для оптимізації логістичних процесів. Ці рішення сприяли зниженню витрат, підвищенню ефективності транспортних операцій та мінімізації ризиків для людських життів. Розглянуто також можливості використання екологічних технологій, таких як електротранспорт, у післявоєнному відновленні.<strong><em> Наукова новизна: </em></strong>дослідження показало, що інновації є критичним елементом для підтримки стабільності транспортної системи під час війни та закладають основу для сталого розвитку галузі після завершення військових дій. Визначено ключові фактори, що сприятимуть адаптації галузі до нових умов. <strong><em>Практична значущість:</em></strong> запропоновані інноваційні підходи можуть бути використані в плануванні та реалізації проектів з відновлення та модернізації транспортної інфраструктури України, зокрема в умовах обмежених ресурсів та підвищених безпекових вимог, що характерні для післявоєнного періоду. Використання новітніх технологій дозволить забезпечити довготривалу стійкість транспортної системи.</p> Оксана Дмитрієва , Артем Кущ Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317333 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ВПЛИВ ІНСТРУМЕНТІВ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ НА ПРОЦЕС РОЗРОБКИ СТРАТЕГІЇ ПІДПРИЄМСТВА http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317336 <p><strong>УДК 338.2, JEL Classification: M1</strong></p> <p><strong>Деділова Т.В., Прокопенко М.В., Сідельнікова В.К. вплив інструментів державного регулювання на процес розробки стратегії підприємства</strong></p> <p><strong><em>Мета.</em></strong> Дослідження впливу інструментів державного регулювання на процес розробки стратегії підприємства. <strong><em>Методика дослідження</em>. </strong>В ході дослідження використовувалися методи аналізу і синтезу, метод логічного аналізу. Інформаційними ресурсами дослідження є спеціалізовані наукові видання і матеріали періодичних видань. <strong><em>Результати</em>.</strong> Суб’єкти підприємництва функціонують з врахуванням умов внутрішнього та зовнішнього середовища. Говорячи про зовнішнє середовище підприємства слід розуміти, що ступінь впливу його факторів є різним за ступенем та швидкістю впливу на умови господарювання. Воно є важливим елементом у стратегічному менеджменті, оскільки визначає можливості та загрози для розвитку бізнесу, а сукупність його факторів і умов впливає на діяльність, результати та стратегічні рішення. В процесі здійснення господарської діяльності відбувається взаємодія підприємства із зовнішнім середовищем, яка може приймати наступні форми: адаптація, прогнозування, вплив на зовнішнє середовище. Серед елементів середовища, які генерують найбільший вплив на діяльність підприємства як прямо, так і опосередковано, необхідно виокремити державу та її інструменти регулювання економіки. Держава є важливим компонентом зовнішнього середовища підприємства, оскільки її діяльність створює умови для функціонування бізнесу через регуляторну, економічну, соціальну та інституційну політику. Взаємодія підприємства з державою впливає на стратегію, конкурентоспроможність і стійкість організації. Роль держави у зовнішньому середовищі підприємства проявляється через регуляторний, економічний, соціальний, інфраструктурний вплив. Такий вплив може бути позитивним та створювати передумови для стимулювання розвитку через пільгове оподаткування чи державні програми, захист внутрішнього ринку від іноземної конкуренції, інвестиції у розвиток інфраструктури. Але може бути і негативним через надмірну бюрократію або корупцію, часті зміни у законодавстві, які створюють нестабільність, жорстке регулювання, що обмежує можливості для бізнесу. Можна зробити обґрунтований висновок, що держава безперечно впливає на стратегію підприємства, вимагаючи в процесі її розробки таких дій як адаптація до регулювань, використання можливостей, мінімізація ризиків. Інструменти державного регулювання діяльності підприємств визначають пріоритети формування їх стратегії та вимагають: адаптації до регуляторного середовища, стратегічної гнучкості, орієнтації на державну підтримку, активізації системи ризик-менеджмент. <strong><em>Наукова новизна</em>. </strong>Проаналізовано вплив інструментів державного регулювання підприємницької діяльності на процес формування стратегії підприємства. <strong><em>Практична значущість</em>. </strong>Результати дослідження можуть бути використані дослідниками, власниками та менеджментом в процесі формування стратегії підприємства.</p> Тетяна Деділова , Микола Прокопенко , Владислава Сідельнікова Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317336 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ДОСЛІДЖЕННЯ ТА АНАЛІЗ ГОСПОДАРСЬКИХ ОПЕРАЦІЙ В СИСТЕМІ АНТИКРИЗОВОГО УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317340 <p><strong>УДК 331.658.15, JEL Classification: M 21</strong></p> <p><strong>Нестеренко В.Ю., Коваль І.Б., Осьмірко І.В. дослідження та аналіз господарських операцій в системі антикризового управління підприємством</strong></p> <p><strong><em>Мета.</em></strong> Обґрунтування доцільності використання методів дослідження та аналізу господарських операцій у процесі побудови та реалізації дієвого механізму антикризового управління підприємством. <strong><em>Методика дослідження</em>. </strong>В ході дослідження використовувалися методи аналізу і синтезу, метод логічного аналізу. Інформаційними ресурсами дослідження є спеціалізовані наукові видання і матеріали періодичних видань. <strong><em>Результати</em>.</strong> Питання правильної організації дослідження та аналізу господарських операцій в процесі побудови ефективної системи антикризового управління підприємством потребує першочергового визначення для прийняття обґрунтованих управлінських рішень. Основними елементами механізму антикризового управління підприємством є: етап діагностики існуючої або потенційної кризи, що передбачає аналіз поточного стану підприємства за певною системою показників, які характеризують ефективність реалізації господарських операцій; розробка стратегії попередження настання або виходу з кризи, що передбачає розробку альтернативних варіантів управлінських рішень, оцінювання ризиків їх реалізації та способів мінімізації таких ризиків з подальшим формуванням певного плану дій по виведенню підприємства з кризи або попередженню ризику її настання; контроль та моніторинг ефективності антикризових заходів, який базується на аналізі результатів їх реалізації та відповідному корегуванні параметрів подальших управлінських рішень та дій. Отже, можемо бачити, що ефективна система антикризового управління підприємством обов’язково містить в собі елементи дослідження та аналізу господарських операцій, при чому як на етапі планування антикризових заходів, так і на етапі оцінки їх результативності. Основними напрямками дослідження господарських операцій у межах антикризового управління підприємством мають бути такі, які спрямовані на аналіз, оптимізацію та реструктуризацію діяльності підприємства: аналіз фінансового стану підприємства, вивчення операційної діяльності підприємства, дослідження ринку та маркетингових стратегій, управління активами та боргами, дослідження кадрового потенціалу підприємства, управління ризиками, реструктуризація господарських операцій. В підсумку антикризового управління підприємства проводиться контроль його результатів, який також має здійснюватися за системою показників відповідно до змісту досліджених господарських операцій. <strong><em>Наукова новизна</em>. </strong>Обґрунтоване місце дослідження та аналізу господарських операцій як ефективного заходу в системі та механізмі реалізації антикризового управління підприємством. <strong><em>Практична значущість</em>. </strong>Результати можуть бути використані дослідниками, власниками та менеджментом суб’єктів підприємництва при обґрунтуванні ефективних заходів реалізації антикризового управління підприємством.</p> Валентина Нестеренко , Ігор Коваль , Інна Осьмірко Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317340 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ – ВИЗНАЧЕННЯ ЕТАПІВ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317343 <p><strong>&nbsp;</strong></p> <p><strong>УДК 338; JEL Classification М 14 </strong></p> <p><strong>Бабайлов В.К., Деділова Т.В. ІСТОРІЯ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ – ВИЗНАЧЕННЯ ЕТАПІВ</strong></p> <p><strong><em>Мета</em></strong><strong>.</strong> У науковій літературі відмічається, що суспільство вивчає історію для того, щоб краще планувати майбутнє. На думку авторів даної публікації, історія є видом діяльності, дослідження, методологією якої є дві основні методики: методика як аналіз проблеми у зміні в часі; методика як аналіз проблеми у зміні в просторі. Саме така методологія, дозволить поширити поглиблення розуміння минулого обраних сфер діяльності для використання корисного і недопущення повторення помилок минулого. Враховуючи даний аспект, метою дослідження є розкриття сутності та змісту поняття соціальної відповідальності шляхом оцінки переваг і недоліків розуміння відповідальності на визначених історичних етапах (Античності, Середньовіччя, Нового часу, Просвітництва, етапі кінця XIX – початку XXI століття). <strong><em>Методика дослідження.</em></strong> Дослідження ґрунтується на огляді літературних джерел, діалектичному методі Гегеля, методиці 2С70, методі аналогії. <strong><em>Результати</em></strong>. В роботі визначені переваги і недоліки розуміння відповідальності на етапі Античності (перевага: відповідальність правильно пов’язують зі порушенням правил моралі і права; недолік: відсутнє розуміння необхідності умови відповідальності – адекватності рівня покарань характеру порушення правил). Визначено переваги і недоліки розуміння відповідальності на етапі Середньовіччя (перевага: людськи правила моралі доповнюються релігійними правилами – заповідями; недолік: знання відповідальності не досягають розуміння її сутності). Визначено переваги і недоліки розуміння відповідальності на етапі Нового часу (перевага: вперше доводиться, що будь-яка відповідальність є соціальна; недолік: знання відповідальності як і раніше не досягають розуміння її сутності). Визначено переваги і недоліки розуміння відповідальності на етапі Просвітництва (перевага: доповнене розуміння багатьох інших аспектів відповідальності; недолік: але суттєве визначення СВ відсутнє й тут). Визначено переваги розуміння відповідальності на етапі кінця XIX – початку XXI століття – сформульована сутність СВ, як адекватність рівня покарання характеру порушення правил соціуму. <strong><em>Наукова новизна.</em></strong> Вперше надано оцінку переваг і недоліків історичних етапів розвитку СВ у контексті розкриття її сутності та змісту. <strong><em>Практична значущість</em></strong>. Отримані результати сприятимуть поглибленню рівня знань соціальної відповідальності, що, у свою чергу, підвищить ефективність практики СВ, як важливої і специфічної форми менеджменту.</p> Василь Бабайлов , Тетяна Деділова Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317343 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ПРИНЦИП СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317345 <p><strong>УДК 338; JEL Classification М 14 </strong></p> <p><strong>Бабайлов В.К.</strong> <strong>ПРИНЦИП СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ&nbsp; &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </strong></p> <p>Як свідчить сучасна література і практика, сутність, основний закон соціальної відповідальності (СВ) – це організація адекватності засобів покарань характеру порушень правил соціуму, правил моралі і права. Тобто, для ефективної організації СВ менеджеру, перш за все, необхідне знання багатьох правил, які встановлюються у різноманітних соціумах (країні, регіоні, підприємстві, підрозділі тощо) або видах діяльності (математиці, методології тощо). Недостатня глибина знань, щодо правил соціумів, може призвести до неадекватності засобів покарань – що, у свою чергу, також є порушенням й має вести теж до покарання. Тобто менеджер, який зобов’язаний мати такий неприємний обов’язок, також зобов’язаний суворо дотримуватися «букви» законів, правил, норм, щоб позбавити себе від такої особистої і неприємної відповідальності. Причиною появи такої відповідальності може бути неналежне знання правил соціумів, їх зв’язків й, особливо, зв’язку з таким схожим із правилом поняттям, яким є принцип. На побутовому рівні існує банальне змішування, ототожнення правил і принципів. Але у такій професійної специфічної сфері діяльності менеджера, як організація СВ, питання істинного зв’язку правил і принципів стає актуальною проблемою. Для її вирішення було проведено детальний аналіз наукової літератури щодо розуміння принципу і його зв’язку із правилом. Встановлено, що принципи не зводиться до звичайних правил, що принципи – це теж правила, але не звичайні, а особливі. Водночас встановлено, що сенс такої особливості дотепер не розкритий. <strong><em>Мета</em>.</strong> Відповідно до цього, метою даного дослідження є розкриття проблематики визначення сенсу принципу соціальної відповідальності. <strong><em>Методика дослідження</em></strong>. Дослідження ґрунтується на огляді літературних джерел, діалектичному методі Гегеля, методиці 2С70, методі аналогії. <strong><em>Результати.</em></strong> Отримано відповідь на питання, «що використовується у соціальній відповідальності: правила, норми, закони або принципи?». Відповідь&nbsp;– у соціальній відповідальності існують в основному саме правила, норми або закони моралі і права, й майже не використовується термін «принципи». Визначено характер зв’язку правил і принципів: принцип соціальної відповідальності є основне правило і основний закон СВ. <strong><em>Наукова новизна</em></strong><em>. </em>Отримала розвиток теорія соціальної відповідальності шляхом визначення принципу соціальної відповідальності як її основного правила, основного закону. <strong><em>Практична значущість</em></strong>. Отримані результати сприятимуть поглибленню розуміння соціальної відповідальності, а їх використання на практиці, й, особливо, принципу СВ, забезпечить підвищення її ефективності.</p> Василь Бабайлов , Тетяна Деділова Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317345 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНИХ РІШЕНЬ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ КОШТОРИСНОЇ ВАРТОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ІНВЕСТИЦІЙНО-БУДІВЕЛЬНОГО ПРОЦЕСУ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317348 <p><strong>УДК</strong><strong> 338.5:004.9</strong><strong>; </strong><strong>JEL Classification: L74, M11, M21</strong></p> <p><strong>Нестеренко В.Ю., Юрченко О.В., Савченко О.С., Савченко Л.Г.</strong> <strong>ДОСЛІДЖЕННЯ СУЧАСНИХ РІШЕНЬ ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ КОШТОРИСНОЇ ВАРТОСТІ ТА ЕКОНОМІЧНИХ ПОКАЗНИКІВ ІНВЕСТИЦІЙНО-БУДІВЕЛЬНОГО ПРОЦЕСУ</strong></p> <p><strong><em>Мета. </em></strong>Метою дослідження є аналіз діючих програмних комплексів та обґрунтування можливостей їхнього використання як інноваційних хмарних рішень для складання кошторисної документації шляхом встановлення потенційних переваг і недоліків. <strong><em>Методика дослідження.</em></strong> Під час дослідження використовувалися: методи аналізу і синтезу для виокремлення характеристик програмних комплексів; метод порівняльного аналізу, логічний метод для встановлення переваг у застосуванні сервісу «КОШТОРИС 8 Онлайн» при розрахунку кошторисної документації; метод ілюстрації для наочного зображення інтерфейсу програмного комплексу «КОШТОРИС 8 Онлайн».<strong><em> Результати. </em></strong>В роботі визначено переваги та недоліки програмного комплексу від Computer Logic Group – «КОШТОРИС 8 Онлайн», та наголошено на доцільності його використання українськими будівельними компаніями в контексті сучасних тенденцій розвитку підрядного ринку, будівельних технологій й цифровізації економічних та управлінських процесів. На основі аналізу структури програмних продуктів Computer Logic Group встановлено, що «КОШТОРИС 8 Онлайн» є інноваційним інструментом складання і перевірки кошторисної документації, що базується на хмарних технологіях та має інтеграцію із сучасними продуктами SaaS («ВЧАСНО», CheckPrice, «БУДСТАНДАРТ Online») й програмами MS Project, Revit, Allplan. Дослідження користувацького інтерфейсу вказало на зручність у налаштуванні кошторисних норм в процесі створення та управління інвесторською кошторисною документацією, в т.ч. й у дорожньому будівництві. Також до основних переваг функціонування сервісу у порівнянні із конкурентами («АВК 5») було віднесено можливість його автономної роботи без інсталяції на локальні пристрої, доступ до кошторисів у форматі 24/7, можливість командної роботи, вартість програмного забезпечення. <strong><em>Наукова новизна.</em></strong> Отримав розвиток теоретико-методичний підхід до організації та управління будівельного виробництва на засадах обґрунтування необхідності використання інноваційного хмарного сервісу кошторисного ціноутворення, який дозволяє організувати роботу фахівців управлінського апарату та структурних підрозділів будівельної компанії на єдиному сервері з розподілом прав доступу до кошторисної документації. <strong><em>Практична значущість. </em></strong>Результати дослідження можуть бути використані будівельними підприємствами при обґрунтуванні управлінських рішень щодо вибору програмних комплексів складання і перевірки кошторисної документації.</p> Валентина Нестеренко , Оксана Юрченко , Олександр Савченко , Лідія Савченко Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317348 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ СКЛАДАННЯ РОЗДІЛУ ФІНАНСОВОГО ПЛАНУ «ВЗАЄМОВІДНОСИНИ З БЮДЖЕТОМ» http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317351 <p><strong>УДК 336.64; JEL Classification: М11</strong></p> <p><strong>Непран А. В., Осьмірко І.В., Тимченко І.Є. ОСОБЛИВОСТІ СКЛАДАННЯ РОЗДІЛУ ФІНАНСОВОГО ПЛАНУ «ВЗАЄМОВІДНОСИНИ З БЮДЖЕТОМ» </strong></p> <p><strong><em>Мета</em></strong> – розробка третього розділу фінансового плану підприємства «Взаємозв’язки із бюджетом» для підприємства на загальній системі оподаткування. <strong><em>Методика дослідження</em></strong>. Для досягнення поставленої мети у дослідженнях були використані такі загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: методи узагальнення та абстрагування ― для визначення порядку розробки фінансового плану. <strong><em>Результати</em></strong>. У третьому розділі «Взаємовідносини із бюджетом» відображаються: платежі в державний та місцеві бюджети ― податок на додану вартість, податок на прибуток, єдиний податок, податок на доходи фізичних осіб та ін.); асигнування із бюджету (на фінансування капітальних вкладень, приросту оборотних засобів, дослідні роботи, виплати різниці у цінах, державні дотації тощо. На прикладі підприємства – звичайного платника податку наведено порядок розрахунку кожного із трьоїх основних податків. Суми, які сплачуються до бюджету, обчислювалися на основі планів з прибутку, кошторису витрат, а також з урахуванням термінів сплати податків відповідно до податкового законодавства. Так, наприклад, податок на прибуток за І квартал звітного року в розмірі 196,1 тис. грн сплачувася у травні (до 30-го числа) звітного року. Такий порядок розрахунків забезпечує відносну точність встановлення суми податків та зборів порівняно із традиційними методами, які припускають дуже великі помилки при розрахунках. <strong><em>Практична значущість</em></strong>. Порядок розрахунку ІІІ розділу фінансового плану може використовуватися на як основа для складання балансу доходів та видатків підприємства.</p> Андрій Непран , Інна Осьмірко , Ірина Тимченко Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317351 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ПЛАНУВАННЯ ЧИСЕЛЬНОСТІ ТА ФОНДУ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ РОБІТНИКІВ ПРИ КОЛЕКТИВНІЙ (БРИГАДНІЙ) ФОРМІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАЦІ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317354 <p><strong>УДК 331.28; JEL Classification: М10</strong></p> <p><strong>Непран А.В., Мельничук М.О., Руденко І.В. ПЛАНУВАННЯ ЧИСЕЛЬНОСТІ ТА ФОНДУ ЗАРОБІТНОЇ ПЛАТИ РОБІТНИКІВ ПРИ КОЛЕКТИВНІЙ (БРИГАДНІЙ) ФОРМІ ОРГАНІЗАЦІЇ ПРАЦІ</strong></p> <p><strong><em>Мета</em></strong> – розрахунок планової чисельності працівників та фонду заробітної плати при колективній організації та оплати праці в залежності від рівня рівня поділу праці. <strong><em>Методика дослідження</em></strong>. Для досягнення поставленої мети у дослідженнях були використані такі загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: метод коефіцієнтів, абстрактиний метод, балансовий метод. <strong><em>Результати</em></strong>. Розрахунок чисельності робітників спеціалізованих та комплексних бригад має певні відмінності. Висхідними даними для розрахунку явочної чисельності спеціалізованої бригади за витратами нормованого часу на одиницю продукції є: трудомісткість виробничої програми за кожним розрядом робіт, які входять до завдання виробничої бригади; витрати робочого часу на одного робітника та середній процент виконання планових норм. Загальна явочна чисельність робітників спеціалізованої бригади дорівнює сумі чисельності робітників за усіма видами робіт, які входять до виробничого завдання бригади. Загальна явочна чисельність робітників спеціалізованої бригади дорівнює сумі чисельності робітників за усіма видами робіт, які входять до виробничого завдання бригади. Облікова чисельність робітників спеціалізованої бригади слюсарів-збиральників визначається шляхом множення явочної чисельності на коефіцієнт приведення явочної чисельності до облікової. Величина коефіцієнта приведення явочної чисельності до облікової залежить від характеру технологічних процесів на підприємствах. <strong><em>Практична значущість</em></strong>. Встановлений порядок розрахунку загальної чисельності спеціалізованих та комбінованих колективів працівників (бригад) дозволяє більш точно та обгрунтовано визначити кількість працівників та розмір фонду заробітної плати.</p> Андрій Непран , Марина Мельничук , Інна Руденко Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317354 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 АНТИКРИЗОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ: ФОРМУВАННЯ ПРОГРАМИ ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ СУЧАСНИХ КОМУНІКАЦІЙ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317357 <p><strong>УДК. 65.011.7:658.016.3, JEL Classification: D20, J28, L86, L20, L86, М10.</strong></p> <p><strong>Гіржева О. М., Нагаєв В. М., Солопун Н. М. АНТИКРИЗОВИЙ МЕНЕДЖМЕНТ: ФОРМУВАННЯ ПРОГРАМИ ПРОМИСЛОВОГО ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ СУЧАСНИХ КОМУНІКАЦІЙ</strong></p> <p><strong>Мета</strong> – використання інструментів антикризового менеджменту для подолання кризових явих та відновлення діяльності підприємств в умовах сучасних комунікацій. <strong>Методика дослідження</strong>. Для досягнення поставленої мети у дослідженнях були використані такі загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: метод коефіцієнтів, абстрактиний метод, балансовий метод. <strong>Результати</strong>. Особливість стратегії антикризового управління – це її чітка орієнтація на виявлення причин кризи та запобігання їм, впровадження ефективних дій підприємства у кризових ситуаціях. Основна мета антикризового управління в період розвитку кризи полягає у відновлення фінансової рівноваги (платоспроможності) та мінімізація втрат. Якщо на підприємстві виявли ознаки кризи, потрібні термінові стратегічні заходи, спрямовані на відновлення фінансової стабільності. Це в тому числі: визначення цілей в довгостроковому періоді, визначення методів та форм досягнення ціей; розробка кадрової політики і визначення взаємовідносин між підрозділами; створення антикризової групи. Механізм управління у кризовій ситуації можна подати таким алгоритмом: створення спеціалізованої групи, перевірка доцільності та своєчасності проведення заходів, ухвалення антикризових управлінських рішень, оцінка і аналіз якості виконання. Наведені приклади покращення управління дебіторською заборгованістю з використанням АВС-аналізу, системи знижок, ліквідного фінансового потоку. З метою мінімізації втрат необхідно використання сучасних комунікацій для підвищення репутації компанії в умовах кризи. <strong>Практична значущість</strong>. Використання інструментів антикризового управління для підприємства повинно зберегти рівновагу і загальний вектор свого розвитку в умовах динамічного та мінливого зовнішнього та середовища, в тому числі при виникненні кризи.</p> Ольга Гіржева , Віктор Нагаєв , Наталія Солопун Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317357 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ПРИНЦИПІВ ESG http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317358 <p><strong>УДК 330.34; </strong><strong>JEL</strong> <strong>Classification</strong><strong>: </strong><strong>O</strong><strong>10</strong></p> <p><strong>Кудрявцев В.М. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ПРИНЦИПІВ ESG</strong></p> <p><strong><em>Мета</em></strong>. Обґрунтувати доцільність об'єднання процесів цифрової та ESG-трансформації транспортних підприємств у єдину стратегію та представити концепцію такого об'єднання. <strong><em>Методика дослідження</em></strong>. У роботі застосовано методи системного аналізу для виявлення сучасних технологічних трендів у розвитку транспортних підприємств, а також контент-аналіз наукових праць вітчизняних і зарубіжних вчених у галузі управління змінами, забезпечення сталого розвитку підприємств, цифрової та ESG-трансформації. Теоретичною і методологічною основою дослідження є праці провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, присвячені розгляду питання сталого розвитку та цифрової і ESG-трансформації. <strong><em>Результати.</em></strong> У роботі визначено, що перехід до сталого розвитку українського транспортного сектору пов'язаний із необхідністю структурної, цифрової та ESG-трансформації економіки. Також було виявлено ключові напрямки, що сприяють зростанню синергії між цифровою та ESG-трансформацією, а саме: розробка цифрових рішень у сфері екологічної безпеки; управління трансформаційними процесами, підготовка кадрів розробників комплексних рішень у сфері цифровізації та ESG; розробка підходів до оцінки ефектів від впровадження цифрових рішень для ESG. Відзначено, що сучасна концепція управління стійким розвитком транспортних підприємств передбачає виділення спеціального контуру в системі управління підприємством, що відповідає за сталий розвиток і містить процедури аналізу та моніторингу процесів цифровізації, ESG-факторів і ризиків. Основне завдання виділення такого контуру управління – запобігання виходу підприємства за межі стійкості за рахунок вжиття превентивних заходів. Цифрова та ESG-трансформація нині є актуальним трендом і тригером розвитку транспорту в усьому світі. При цьому ESG-розвиток є принципом, що скеровує й обмежує цифровізацію та промисловий розвиток, у той час як цифрова трансформація підсилює та прискорює прогрес у царині зелених технологій та економіки. <strong><em>Наукова новизна</em></strong>: уточнено термінологічний апарат у царині цифрової та ESG-трансформації підприємств, що дало змогу сформулювати пропозиції зі створення спеціального контуру управління сталим розвитком підприємств, який міститиме превентивний механізм запобігання виходу підприємств за межі стійкості. <strong><em>Практична значущість</em></strong>: запропоновано підхід до інтеграції процесів цифрової та ESG-трансформації для підвищення конкурентоспроможності та стійкості транспортних підприємств, швидкості їх адаптації до зовнішніх змін, обмежень і ризиків.</p> В’ячеслав Кудрявцев Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317358 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 ОСОБЛИВОСТІ УПРАВЛІННЯ ПРОЄКТНОЮ ДІЯЛЬНІСТЮ В СФЕРІ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317359 <p><strong>УДК 338.47 JEL Classification О10</strong></p> <p><strong>Кирчата І.&nbsp;М., Шершенюк О.М., Кирчатий Ю.В. Особливості управління Проєктною діяльністю в сфері транспортної інфраструктури</strong></p> <p><strong>Мета. </strong>Метою є визначення особливостей управління процесом відновлення транспортної сфери та формулювання критеріїв підготовки до стратегічно орієнтованої реалізації інфраструктурних проєктів. <strong>Методика дослідження. </strong>Теоретичною і методологічною основою дослідження стали праці вітчизняних учених-економістів, в яких досліджуються питання проєктного управління в транспортній сфері та особливості розробки інфраструктурних проєктів. Висвітлюються проблеми відсутності моделей управління інфраструктурними проєктами адаптованими для умов невизначеності, зокрема у воєнний або поствоєнний час. В роботі використано методи узагальнення та абстрагування; метод аналізу і синтезу. <strong>Результати</strong>. Стратегічна орієнтованість проєктної діяльності в сфері інфраструктурних проєктів обумовлюється довгостроковими потребами суспільства та важливістю прогнозувати зміни зовнішнього середовища. Стратегічне планування дозволяє врахувати довгострокові потреби економіки та суспільства, тоді як впровадження інноваційних технологій сприяє підвищенню ефективності та стійкості самих транспортних інфраструктурних об’єктів. До головних особливостей управління процесом відновлення транспортної інфраструктури слід віднести: пріоритезація та стратегічне планування; координація учасників процесу; залучення фінансування через державно-приватне партнерство; громадський моніторинг і проза звітність. Підготовка інфраструктурних проєктів має задовольняти вимогам дотримання наступних критеріїв: ґрунтовні передпроєктні дослідження, комплексне техніко-економічне обґрунтування, ліцензії, визначення репутації учасників (зацікавлених сторін), фінансове забезпечення. <strong>Наукова новизна.</strong> В роботі визначено особливості управління процесом відновлення транспортної сфери та сформульовано критерії підготовки стратегічно орієнтованої реалізації інфраструктурних проєктів. <strong>Практична значущість. </strong>В роботі запропоновано оптимізувати процес відновлення транспортної інфраструктури на засадах узгодження планування та розподілу відповідальності між державою та приватним сектором,&nbsp; використовувати сучасні цифрові інструменти для моніторингу проєктів і публічного доступу до інформації, що дозволить уникати дублювання зусиль, мінімізуватиме конфлікти та створить прозорі умови партнерства.</p> Ірина Кирчата , Олена Шершенюк , Юрій Кирчатий Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317359 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200 АНАЛІЗ ВПЛИВУ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ НА ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317363 <p><strong>УДК 346.54; JEL Classification: Н 32</strong></p> <p><strong>Прокопенко М.В., Костенко Ю.О. АНАЛІЗ ВПЛИВУ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ НА ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВА</strong></p> <p><strong>Мета дослідження</strong> полягає у вивченні теоретичних та практичних аспектів впливу державного регулювання на господарську діяльність підприємств, аналізі ефективності існуючих регуляторних механізмів та розробці рекомендацій щодо вдосконалення державної політики для підвищення конкурентоспроможності та економічної ефективності підприємств в сучасних умовах господарювання. <strong>Методика дослідження.</strong> У процесі дослідження використано методи системного аналізу, порівняльного аналізу зарубіжного досвіду, а також кількісного та якісного аналізу впливу регуляторних заходів на діяльність підприємств. Особливу увагу приділено застосуванню сучасних методів аналізу для оцінки впливу змін у регуляторному середовищі на основні показники господарської діяльності підприємств. <strong>Результати дослідження.</strong> Основним завданням дослідження було визначення чинників, що стримують розвиток підприємств через регуляторні бар’єри, та обґрунтування напрямів оптимізації регуляторного середовища. Виявлено, що надмірне регуляторне навантаження, складність дозвільних процедур і часті зміни в законодавстві є ключовими перешкодами для бізнесу. На основі аналізу розроблено пропозиції щодо спрощення податкової системи, цифровізації регуляторних процесів та гармонізації законодавства з міжнародними стандартами. <strong>Наукова новизна.</strong> Наукова новизна дослідження полягає у розробці теоретико-практичних засад удосконалення регуляторної політики, спрямованої на зниження адміністративного навантаження на підприємства та підвищення їхньої конкурентоспроможності. Запропоновано новий підхід до оцінки впливу державного регулювання на діяльність підприємств за допомогою оптимізації зв’язку підприємство - держава. <strong>Практичне значення отриманих результатів.</strong> Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення регуляторної політики та створення сприятливих умов для розвитку бізнесу. Практична сторона дослідження дозволяє застосовувати розроблені методики оцінки впливу регуляторних заходів для підвищення ефективності управління господарською діяльністю підприємств та формування державної політики, орієнтованої на зростання економіки.</p> Микола Прокопенко , Юрій Костенко Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/317363 вт, 10 гру 2024 00:00:00 +0200