http://ppb.khadi.kharkov.ua/issue/feedПроблеми і перспективи розвитку підприємництва2024-06-30T22:50:51+03:00Дмитрієва Оксана Іллівнаoksanahnadu@gmail.comOpen Journal Systems<p>Збірник наукових праць «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» включено до Переліку фахових наукових видань України категорії «Б». У збірці «Проблеми і перспективи розвитку підприємництва» публікуються статті, що містять виклад результатів наукових досліджень, а також огляди з найбільш актуальних проблем економічної теорії, економіки підприємств та управління виробництвом, менеджменту, маркетингу, фінансів і банківської справи, обліку і аудиту, міжнародної економіки, розміщення продуктивних сил і економіки регіонів, математичних методів та інформаційних систем в економіці.</p>http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307415МОБІЛЬНІСТЬ ЯК ПОСЛУГА (MAAS): ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ВИКЛИКИ В УКРАЇНІ2024-06-30T19:00:26+03:00Вероніка Рахубаnikarahuba@gmail.com<p><strong> </strong></p> <p><strong>УДК 330.3:656.13; JEL Classification: C53, D74, L83. </strong></p> <p><strong>Рахуба В.А. МОБІЛЬНІСТЬ ЯК ПОСЛУГА (MAAS): ПЕРСПЕКТИВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ТА ВИКЛИКИ В УКРАЇНІ</strong></p> <p><strong><em>Мета. </em></strong>Метою роботи є дослідження сутності мобільності як послуги (MaaS) та розкриття перспектив та викликів її впровадження для міст і регіонів в Україні.<strong><em> Методика дослідження.</em></strong> Нами були використані і загальнонаукові, і спеціальні методи дослідження, а саме: логічно-семантичний, історико-правовий, порівняльно-правовий, структурно-функціональний, синтез, аналіз, опис, узагальнення, статистичні методи тощо.<strong><em> Результати. </em></strong>У статті проведено аналіз перспектив та викликів впровадження концепції Мобільності як послуги (MaaS) в Україні, що виникають перед регіонами України. Отримані результати дослідження свідчать про потенціал ринку MaaS, який можливо реалізувати за умов врахування регіональних особливостей та інфраструктурних обмежень, а також забезпечення широкого доступу до мобільних технологій. Виокремлено ключові переваги MaaS, серед яких можливість оптимізації використання транспортних ресурсів та зменшення транспортних заторів у містах. Також вказано на важливість інноваційних технологій та аналізу даних для ефективного керування попитом на транспортні послуги, що сприятиме стабільності та ефективності системи мобільності в цілому. Зазначено, що розглядаючи виклики на шляху застосування концепції мобільності як послуги (MaaS) в Україні, важливо враховувати різноманітні обмеження, які можуть виникати як в сільській місцевості, так і в містах. Доведено, що важливим фактором є недостатній розвиток транспортної інфраструктури у малих міських або сільських територіях. Узагальнено, що для успішної реалізації і функціонування даної концепції в Україні необхідне використання новітніх технологій. <strong><em>Наукова новизна. </em></strong>Набув подальшого розвитку науково-практичний підхід до перспектив та викликів впровадження в україні мобільності як послуги.<strong><em> Практична значущість. </em></strong>Практичне значення дослідження полягає у можливості використання його результатів для розроблення етичних стандартів для збереження приватності та безпеки даних користувачів, забезпечення прозорості та відповідальності у використанні даних, а також сприяння громадській свідомості та освіті щодо переваг та можливостей MaaS.</p> <p><strong><em>Мета. </em></strong>Метою роботи є дослідження сутності мобільності як послуги (MaaS) та розкриття перспектив та викликів її впровадження для міст і регіонів в Україні.<strong><em> Методика дослідження.</em></strong> Нами були використані і загальнонаукові, і спеціальні методи дослідження, а саме: логічно-семантичний, історико-правовий, порівняльно-правовий, структурно-функціональний, синтез, аналіз, опис, узагальнення, статистичні методи тощо.<strong><em> Результати. </em></strong>У статті проведено аналіз перспектив та викликів впровадження концепції Мобільності як послуги (MaaS) в Україні, що виникають перед регіонами України. Отримані результати дослідження свідчать про потенціал ринку MaaS, який можливо реалізувати за умов врахування регіональних особливостей та інфраструктурних обмежень, а також забезпечення широкого доступу до мобільних технологій. Виокремлено ключові переваги MaaS, серед яких можливість оптимізації використання транспортних ресурсів та зменшення транспортних заторів у містах. Також вказано на важливість інноваційних технологій та аналізу даних для ефективного керування попитом на транспортні послуги, що сприятиме стабільності та ефективності системи мобільності в цілому. Зазначено, що розглядаючи виклики на шляху застосування концепції мобільності як послуги (MaaS) в Україні, важливо враховувати різноманітні обмеження, які можуть виникати як в сільській місцевості, так і в містах. Доведено, що важливим фактором є недостатній розвиток транспортної інфраструктури у малих міських або сільських територіях. Узагальнено, що для успішної реалізації і функціонування даної концепції в Україні необхідне використання новітніх технологій. <strong><em>Наукова новизна. </em></strong>Набув подальшого розвитку науково-практичний підхід до перспектив та викликів впровадження в україні мобільності як послуги.<strong><em> Практична значущість. </em></strong>Практичне значення дослідження полягає у можливості використання його результатів для розроблення етичних стандартів для збереження приватності та безпеки даних користувачів, забезпечення прозорості та відповідальності у використанні даних, а також сприяння громадській свідомості та освіті щодо переваг та можливостей MaaS.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307416МЕХАНІЗМ ЗАХИСТУ ВІД РОЗМИВАННЯ ЧАСТКИ КАПІТАЛУ СТАРТАПІВ В РЕЗУЛЬТАТІ ДЕКІЛЬКОХ РАУНДІВ ВЕНЧУРНОГО ФІНАНСУВАННЯ2024-06-30T19:22:43+03:00 Андрій Непран nepranxtei@gmail.comОльга Гіржева olgagirzheva@ukr.netІнна Осьмірко osmirko@gmail.com<p><strong>УДК </strong><strong>3</strong><strong>38.2 JEL Classification: </strong><strong>L10</strong></p> <p><strong>Непран А. В., Гіржева О. М., Осьмірко І. В. МЕХАНІЗМ ЗАХИСТУ ВІД РОЗМИВАННЯ ЧАСТКИ КАПІТАЛУ СТАРТАПІВ В РЕЗУЛЬТАТІ ДЕКІЛЬКОХ РАУНДІВ ВЕНЧУРНОГО ФІНАНСУВАННЯ</strong></p> <p><strong><em>Мета ― </em></strong>застосування механізмів захисту від розмивання частки капіталу інвестора в наступних раундах фінансування стартап-проєктів. <strong><em>Методика дослідження</em></strong>. Для досягнення поставленої мети у дослідженнях були використані такі загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: методи узагальнення та абстрагування ― для визначення інструментів захисту фінансування стартап-проєктів. <strong><em>Результати</em></strong>. На ранній стадії розвитку інноваційних стартапів важко передбачити ризики, які повязані із інвестуванням, що призводить до суттєвих відхилень в обсягах інвестицій та доходів. Залучення коштів інвесторів призводить до зміни долі засновників та первісних інвесторів. Фінансування стартапів може призвести до перерозподілу власності стартапу. До заходів, спрямованих на протидію розмиттю частки первіснного інвестора, є положення інвестиційної угоди про розподіл контролю за залучення додаткового капіталу. До найбільш простих заходів протидії розмиттю частки інвестора є забезпечення відповідних структурних пропорцій в капіталі стартап-проєкту. Крім даного заходу інвестор може застосувати ряд заходів, щоб протидіяти розмиттю своєї частки в капіталі стартап-проєкту. Особливістю розмивання частки інвестора в акціонерному товаристві є емісія привілейованих акцій та облігацій, конвертованих у звичайні акції. Основним заходом протидії зміни частки є визначення конвертації, яка б не змінювала пропорції в розподілу часток між інвесторами. <strong><em>Практична значущість</em></strong>. Впровадження механізмів протидії розмиттю часток інвестора сприятиме посиленню корпоративного контролю за діяльністю стартапу в процесі подальшого фінансування.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307417МЕТОДИЧНО-ПРИКЛАДНІ АСПЕКТИ РЕЙТИНГУВАННЯ ЗАКЛАДІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ МОДЕРНІЗАЦІЇ МЕРЕЖІ ЗВО В УКРАЇНІ 2024-06-30T19:43:25+03:00Інна Шевченко shevchenko.khnadu@gmail.comАліна Тодорова shevchenko.khnadu@gmail.com<p><strong> </strong></p> <p><strong>УДК </strong><strong>378; JEL Classification: </strong><strong>I</strong><strong> 21</strong></p> <p><strong>Шевченко І.Ю., Тодорова А.С. Методично-прикладні аспекти рейтингування закладів вищої освіти в умовах модернізації мережі зво в Україні </strong></p> <p><strong><em>Мета:</em></strong> розроблення методично-прикладних аспектів рейтингування закладів вищої освіти в умовах модернізації мережі ЗВО в Україні.<strong> <em>Методика дослідження:</em></strong> метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, критичний аналіз. <strong><em>Результати:</em> </strong>розроблено методику рейтингування закладів вищої освіти, що базується на критеріях «визнання експертами» та «визнання абітурієнтами». Критерій «визнання експертами» ― це знаходження університету, академії, інституту в престижних рейтингах закладів вищої освіти (для України: QS World University Rankings, Times Higher Education World University Rankings, рейтинг «Топ-200 Україна»). Критерій «визнання абітурієнтами» ― це знаходження університету, академії, інституту в топ-5 закладів вищої освіти з найбільшою кількістю поданих абітурієнтами заяв на вступ. Апробовано розроблену методику рейтингування закладів вищої освіти, що базується на критеріях «визнання експертами» та «визнання абітурієнтами», на прикладі університетів, академій, інститутів м. Харків в умовах модернізації мережі ЗВО в Україні. За результатами рейтингування виявлено, що лише 10 закладів вищої освіти (29,41%) м. Харків подолали мінімальний бар’єр у три бали та підтвердили право на входження до модернізованої мережі ЗВО в Україні. <strong><em>Наукова новизна: </em></strong>розроблена методика рейтингування закладів вищої освіти відрізняється від вже наявних рейтингів університетів, академій, інститутів поєднанням критеріїв «визнання експертами» та «визнання абітурієнтами». <strong><em>Практична значущість:</em> </strong>розроблена методика рейтингування закладів вищої освіти, що базується на критеріях «визнання експертами» та «визнання абітурієнтами», є актуальною в умовах анонсованої Міністерством освіти і науки масштабної модернізації мережі ЗВО в Україні.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307419ІНСТРУМЕНТИ ФІНАНСУВАННЯ СТАРТАП-ПРОЄКТУ, ЩО ЗАБЕЗПЕЧУЄ ОПТИМАЛЬНЕ ФІНАНСУВАННЯ БІЗНЕСУ І ДОТРИМАННЯ ІНТЕРЕСІВ ІНВЕСТОРІВ2024-06-30T19:59:18+03:00Андрій Непран nepranxtei@gmail.comМарина Мельничук marinamelnichuk121@gmail.comНаталія Постольна postolna_nat@gmail.com<p><strong>УДК </strong><strong>658</strong><strong>; JEL Classification: М11</strong></p> <p><strong>Непран А. В., Мельничук М. О., Постольна Н. О. ІНСТРУМЕНТИ ФІНАНСУВАННЯ СТАРТАП-ПРОЄКТУ, ЩО ЗАБЕЗПЕЧУЄ ОПТИМАЛЬНЕ ФІНАНСУВАННЯ БІЗНЕСУ І ДОТРИМАННЯ ІНТЕРЕСІВ ІНВЕСТОРІВ</strong></p> <p><strong><em>Мета</em></strong> – обгрунтувати засоби фінансування стартап-проєкту, що забезпечують захист інтересів інвесторів. <strong><em>Методика дослідження</em></strong>. Для досягнення поставленої мети у дослідженнях були використані такі загальнонаукові та спеціальні методи і прийоми дослідження: методи узагальнення та абстрагування ― для визначення інструментів фінансування стартап-проєктів. <strong><em>Результати</em></strong>. Реалізація стартап-проєктів потребує залучення зовнішніх інвестицій. Вкладення коштів інвесторами у стартап-проєкти може відбуватися у випадку захищеності їх майнових інтересів. В якості способу захищеності майнових інтересів виступає конвертація боргу в капітал та надання кредиту. Конвертація боргу в капітал товариств забезпечує дольову участь інвестора капіталі підприємства та в системі його управління. Процедура конвертації потребує прийняття рішення учасниками товариств. До основних недоліків конвертації є розмиття частки власників у капіталі стартап-проєкту. Фінансування стартап-проєктів може здійснюватися за рахунок кредиту, який надається інвестором. З метою мінімізації ризиків інвесторів тут виступає застава. Укладання договору застави потребує узгодження усіх істотних умов, передбачених законодавством. Засновники компанії з метою забезпечення виконання умов за договором кредиту можуть надавати в якості об’єкта застави її акції або части, можливе стягнення яких забезпечить інвестору отримати вкладені в стартап-проєкт кошти. <strong><em>Практична значущість</em></strong>. Завдяки впровадженню розроблених заходів при фінансуванні стартап-проєктів мається можливість забезпечити майнові інтереси інвесторів.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307420СТРАТЕГІЧНІ НАПРЯМИ ВІДНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ: ПРОЄКТНИЙ ПІДХІД 2024-06-30T20:17:13+03:00Ірина Кирчата kirchatayairina@gmail.comОлена Шершенюк sheralyona@gmail.comЮрій Кирчатий kirchatayairina@gmail.com<p><strong>УДК</strong><strong> 338.47</strong><strong> JEL Classification О10</strong></p> <p><strong>Кирчата І. М., Шершенюк О.М., Кирчатий Ю.В. Стратегічні напрями відновлення та розвитку транспортної інфраструктури: проєктний підхід </strong></p> <p><strong><em>Мета</em></strong><strong>. </strong>Метою роботи є обґрунтування особливості управління процесом відновлення транспортної інфраструктури України та розробити комплекс стратегічно орієнтованих напрямків її розвитку на засадах використання державно-приватного партнерства як інструменту реалізації ефективних проєктних рішень. <strong><em>Методика дослідження</em>. </strong>Теоретичною і методологічною основою є праці провідних вітчизняних учених-економістів, в яких розглядаються питання щодо перспективних напрямків відновлення та розвитку транспортної інфраструктури України, а також висвітлюються додаткові ініціативи задля підсилення ефективності реалізації грантових можливостей на засадах державно-приватного партнерства. В роботі використано методи узагальнення та абстрагування; метод аналізу і синтезу. <strong><em>Результати</em></strong><em>.</em> Питання розвитку та модернізації транспортної інфраструктури України є актуальним через свою важливість для економічного, соціального та екологічно орієнтованого розвитку країни, а також через потребу в розробці стратегій для подолання інфраструктурних викликів. Повоєнне становлення та відновлення транспортної інфраструктури неможливе без впровадження інноваційних методів та ефективних проєктних рішень, які використовують сучасні технології та інформаційні системи моніторингу та оцінки ефективності проєктів; сприяють залученню інвестицій приватного сектора та міжнародних інвестицій на відновлення інфраструктури. <strong><em>Наукова новизна</em>.</strong> В роботі визначено, що для успішної реалізації інфраструктурних проєктів необхідно розробити та впроваджувати прозору систему звітності та підзвітності, яка б дозволила ефективно відстежувати використання фінансових ресурсів (в т.ч. від міжнародних донорів, грантів) та забезпечувати прозорість у розподілі коштів; залучати міжнародних експертів та консультантів для розробки та реалізації ефективних стратегій в галузі транспортної інфраструктури; створити механізми координації для забезпечення системності та механізм контролю, які дозволять визначити ефективність інфраструктурних проєктів. <strong><em>Практична значущість</em>. </strong>Окремим перспективним напрямом відновлення транспортної інфраструктури визначено грантові ресурси, які доцільно розглядати як стратегічний інструмент проєктної співпраці на міждержавному рівні. Грантова підтримка має першочергово спрямовуватись на реалізацію інноваційно орієнтованих проєктів, задля обміну знаннями та взаємного збагачення знаннями та навичками, тим самим створюючи передумови для соціального розвитку транспортного сектору.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307422ПЕРСПЕКТИВНИЙ, АЛЬТЕРНАТИВНИЙ ВИД МІСЬКОГО ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ2024-06-30T20:30:27+03:00Аскар Рахімбаєв oksanahnadu@gmail.comШолпан Алмагамбетова oksanahnadu@gmail.comРоза Калгулова oksanahnadu@gmail.comОксана Дмитрієва oksanahnadu@gmail.com<p><strong>РЕФЕРАТИ ABSTRACTS</strong></p> <p><strong> </strong></p> <p><strong>УДК 334.724.2</strong><strong>; JEL Classification: L91; L92; O18; R41</strong></p> <p><strong>Рахімбаєв А.Б., Алмагамбетова Ш.Т., Калгулова Р.Ж.</strong>, <strong>Дмитрієва О.І. ПЕРСПЕКТИВНИЙ, АЛЬТЕРНАТИВНИЙ ВИД МІСЬКОГО ГРОМАДСЬКОГО ТРАНСПОРТУ</strong></p> <p><strong><em>Мета.</em></strong> Метою дослідження є аналіз переваг використання пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) як альтернативного виду громадського транспорту для Алмати. <strong><em>Методика дослідження.</em></strong> Теоретичною і методологічною основою дослідження є праці провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, присвячені розгляду використання пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) як фактора розвитку міського транспорту. В роботі використано методи теоретичного узагальнення, аналізу і синтезу, а також графічні методи. Ці підходи дозволяють комплексно оцінити потенціал і виклики впровадження ППКД в містах з різною топографією і економічними умовами. <strong><em>Результати.</em></strong> Наприкінці 20-го століття світові тенденції величезного зростання мегаполісів та урбанізації буквально змусили інженерів міської транспортної інфраструктури шукати інші, неординарні рішення для оптимізації постійно зростаючих пасажиропотоків. Водночас стає зрозуміло, що найбільші мегаполіси світу вже не можуть впоратися з сучасними пасажиропотоками. Ця проблема не могла не призвести до того, що інженери не звернули увагу на канатні дороги як на пасажирські. За результатами дослідження встановлено, що впровадження пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) в міських умовах може значно покращити транспортну ситуацію. Аналіз досвіду таких міст, як Медельїн і Ріо-де-Жанейро, показав, що ППКД сприяють зниженню дорожніх заторів, скороченню викидів шкідливих речовин та підвищенню доступності транспорту для мешканців малозабезпечених районів. Було виявлено, що ППКД мають низькі експлуатаційні витрати, що робить їх економічно вигідними в довгостроковій перспективі. Однак, значними проблемами залишаються високі початкові капітальні витрати і необхідність адаптації технології до специфічних умов міста. Також важливою є інтеграція ППКД у існуючу транспортну інфраструктуру та забезпечення безперебійного з’єднання з іншими видами громадського транспорту. Дослідження підкреслює важливість соціальної адаптації і участі громадськості у плануванні та реалізації проектів ППКД. <strong><em>Наукова новизна.</em></strong> Наукова новизна даного дослідження полягає в комплексному аналізі впровадження пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) як інноваційного виду громадського транспорту в умовах мегаполісів Казахстану, зокрема, міста Алмати. Досліджено економічну доцільність, екологічну ефективність та соціальну значимість ППКД, а також запропоновано нові методологічні підходи до їх інтеграції в існуючу транспортну інфраструктуру. <strong><em>Практична значущість.</em></strong> Практична значущість дослідження полягає у розробці рекомендацій для ефективного впровадження пасажирських підвісних канатних доріг (ППКД) в транспортну систему міста Алмати, що може сприяти покращенню екологічної ситуації, зниженню дорожніх заторів та підвищенню доступності транспорту для всіх верств населення.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307425АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ У МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ НА ПРИКЛАДІ АВТОМОБІЛЬНОЇ ІНДУСТРІЇ2024-06-30T20:43:56+03:00В’ячеслав Кудрявцев slavkudr@ukr.netВіталій Барановський vitaly.baranovsky@gmail.comАнтон Бабій fregloin@gmail.com<p><strong>УДК 339.56; </strong><strong>JEL</strong> <strong>Classification</strong><strong>: </strong><strong>F</strong><strong>10</strong></p> <p><strong>Кудрявцев В. М., Барановський В.</strong><strong> </strong><strong>В., Бабій А. С. АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ТЕНДЕНЦІЙ У МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ НА ПРИКЛАДІ АВТОМОБІЛЬНОЇ ІНДУСТРІЇ</strong></p> <p><strong><em>Мета</em></strong>. Аналіз сучасних тенденцій міжнародної торгівлі, а також її впливу на глобальне економічне середовище та окремі галузі, зокрема на автомобільну промисловість. <strong><em>Методика дослідження</em></strong>. Теоретичною і методологічною основою дослідження є праці провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, присвячені розгляду питання міжнародної торгівлі. В роботі використано метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, графічний метод. <strong><em>Результати</em></strong>. Відновлення та зростання міжнародної торгівлі. Дані показують значне поліпшення умов світової торгівлі у 2021-2023 рр., що свідчить про відновлення після глобального економічного спаду, спричиненого пандемією COVID-19. Посилення значущості так званого "барометра СОТ" на тлі поліпшення показників у таких секторах економіки, як авіаперевезення, морські контейнерні перевезення, виробництво та продаж автомобілів, підкреслює динаміку розвитку торговельних зв'язків та інтеграцію регіонів у світову економіку. Розвиток цифрової економіки та екологічні вимоги до виробництва. На міжнародну торгівлю значний вплив справляє посилення ролі цифрової економіки та обов'язковість дотримання екологічних норм. Цифровізація процесу розподілу торговельних потоків і збільшення частки електромобілів в автомобільній промисловості відображають глобальні тенденції до сталого розвитку економіки та інновацій. Зміни в секторі автомобільної промисловості. Сектор автомобілебудування, зокрема виробництво та продаж електромобілів, демонструє значне зростання та здатність до адаптації до нових екологічних вимог і змін споживчих уподобань, що свідчить про важливість подальшого технологічного розвитку галузі. Проблеми торговельного балансу. Незважаючи на загальне економічне зростання, окремі регіони та групи національних економік, а саме найменш розвинуті країни, продовжують стикатися з проблемами торговельного балансу, що потребує подальших зусиль на міжнародному рівні для поліпшення умов торгівлі та доступу до ринків для цих країн. Необхідність адаптації торговельної політики. Сучасні тенденції в економіці вимагають від держав і міжнародних корпорацій перегляду своїх торговельних стратегій відповідно до нових умов, з урахуванням процесів цифровізації та розвитку сучасних технологій. <strong><em>Наукова новизна</em>: </strong>було проаналізовано сучасні тенденції міжнародної торгівлі, що свідчать про відновлення світової торгівлі після пандемії COVID-19, а також даний аналіз дає змогу сформувати нові принципи міжнародної торгівлі сьогодення в яких вирішальну роль відіграють процеси цифровізації та посилення екологічних вимог до виробництва. <strong><em>Практична значущість</em>.</strong> Оскільки вимоги до продукції у вивченому секторі швидко змінюються, автомобільним брендам важливо контролювати, куди вони вкладають свої ресурси, як їх сприймають клієнти, і як ці уявлення впливають на їх фінансові результати. Використання даного аналізу є найкращим способом відслідковувати всі ці зміни, і його слід застосовувати на постійній основі.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307426ОСОБЛИВОСТІ ПОСЕРЕДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ2024-06-30T20:55:31+03:00В’ячеслав Кудрявцев slavkudr@ukr.netСергій Макаренко smztdm787714@gmail.com<p><strong>УДК 339.56; </strong><strong>JEL</strong> <strong>Classification</strong><strong>: </strong><strong>F</strong><strong>10</strong></p> <p><strong>Кудрявцев В.</strong><strong> </strong><strong>М., Макаренко С. П. ОСОБЛИВОСТІ ПОСЕРЕДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У МІЖНАРОДНІЙ ТОРГІВЛІ</strong></p> <p><strong><em>Мета</em></strong>. Розглянути особливості залучення посередників та їх функціональні можливості у міжнародній торгівлі для підвищення економічної ефективності зовнішньоторговельних угод. <strong><em>Методика дослідження</em>.</strong> Теоретичною і методологічною основою дослідження є праці провідних вітчизняних і зарубіжних науковців, присвячені розгляду питання посередництва в міжнародній торгівлі. В роботі використано метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, графічний метод. <strong><em>Результати</em></strong>. Вибір фірми-посередника (комісіонера, агента, дистриб'ютора тощо) ― це вельми важливе і відповідальне завдання для постачальника, комітента, принципала, при цьому необхідно звертати увагу на нижченаведені питання: досвід роботи потенційного посередника в цьому сегменті ринку; вивчити репутацію і діловий імідж фірми на ринку його країни; рівень платоспроможності фірми-посередника; з якими фірмами, потенційними конкурентами, працює посередник зараз на цьому ринку; у якому сегменті ринку цей посередник працює досить успішно; чи має можливість цей посередник брати участь у наданні додаткових послуг, пов'язаних із сортуванням, пакуванням, складуванням і транспортуванням товару на місцевому ринку. Розглядаючи питання про залучення торговельного посередника, виробник (постачальник товару) завжди повинен чітко оцінювати для себе можливу економічну (фінансову) вигоду, порівняно з тією, яку він може отримати за умови самостійного виходу на ринок цієї країни. Оцінюючи роль і значення посередників на зовнішньому ринку, слід мати на увазі, що вони практично незамінні під час їхнього залучення до організації та проведення міжнародних торгів (тендерів) на здійснення великих інвестиційних проєктів зі створення, реконструкції та модернізації чинних виробничих підприємств та об’єктів інфраструктури, включно з переданням ліцензій і ноу-хау. <strong><em>Наукова новизна</em>: </strong>було проаналізовано особливості залучення посередників та їх функціональні можливості у міжнародній торгівлі, що дозволить підприємствам підвищити їх економічну ефективність при укладанні зовнішньоторговельних угод та виходу на міжнародні ринки. <strong>Практична <em>значущість</em></strong>: було визначено, що при вирішенні питання щодо залучення посередника слід керуватися тим, що основна мета залучення посередників у зовнішньоторговельній діяльності – підвищення економічної доцільності та ефективності зовнішньоторговельних угод.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307429РОЗВИТОК КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У ПАЛИВНО-ЕНЕРГЕТИЧНІЙ СФЕРІ ПІД ЧАС ВІЙНИ2024-06-30T21:16:34+03:00Анна Затварська annazatvarska@gmail.com<p><strong>УДК 339.187:662.7; </strong><strong>JEL Classification: M31</strong></p> <p><strong>Затварська А. Б. РОЗВИТОК КОРПОРАТИВНОЇ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ У ПАЛИВНО-ЕНЕРГЕТИЧНІЙ СФЕРІ ПІД </strong><strong>ЧАС </strong><strong>ВІЙНИ</strong></p> <p><strong><em>Мета. </em></strong>Метою статті є аналіз трансформації корпоративно соціальної відповідальності підприємств паливно-енергетичної сфери в умовах війни, визначення основних тенденцій та майбутніх дій у цьому напрямку, а також формування рекомендацій щодо потенційних нових КСВ проєктів на підприємствах паливно-енергетичної сфери. <strong><em>Методика дослідження. </em></strong>Теоретичною та методологічною основою дослідження є праці вітчизняних науковців, присвячені дослідженню питань корпоративної соціальної відповідальності бізнесу під час війни. <strong><em>Результати.</em></strong> У статті досліджено загальний стан впровадження КСВ в українських мережах автозаправних комплексів «ОККО», «WOG», «Socar», «KLO» та «UPG» у період повномасшабного вторгнення. Виділено впроваджені ініціативи мереж АЗК та висвітлено зміни заходів соціальної відповідальності в кризовий період. Встановлено, що основними напрямками, які потребують особливої уваги, є підтримка армії та суспільства, яке постраждало від війни, екологічних проєктів, сприяння безбар’єрності та подолання бідності. Надано рекомендації щодо подальшого напрямку впровадження КСВ під час та після війни, зокрема, сприяти ініціативам з облаштування комфортного простору в українських містах для людей з особливими потребами та освітнім проєктам, які зумовлюватимуть отримання нового фаху для людей з інвалідністю та громадян, які втратили роботу через війну. Виокремлена нагальна потреба сприяння проєктів для збільшення робочих місць у прифронтових містах, реалізовуючи соціальні ініціативи та виділяючи гранти на реалізацію малого бізнесу. Також встановлено, що для зниження негативного впливу внаслідок війни на екосистему країни, важливо впроваджувати низку екологічних проєктів, зокрема, сприяти проведенню освітніх заходів для українців щодо алгоритму дій зменшення наслідків на довкілля. Визначено, що важливими КСВ проєктами для паливних підприємств будуть також пов’язані з впровадженням інновацій, зокрема, альтернативних джерел чи біопалива. Виявлено, що ці напрямки сприятимуть не лише позитивному впливу на навколишнє середовище, а також зміцненню економіки держави, що є вкрай важливо під час війни. Встановлено, що впровадження КСВ є важливим інструментом для паливно-енергетичних компаній під час війни, який зумовлює позитивний вплив на державу та суспільство й сприяє стійкості економіки під час кризової ситуації. <strong><em>Наукова новизна. </em></strong>Розроблено перелік КСВ заходів, які сприятимуть стійкості економіки держави доброботу населення під час війни. <strong><em>Практична значущість. </em></strong>Запропоновані заходи є перспективним напрямком реалізації КСВ у паливно-енергетичному секторі під час війни, який сприятиме вирішенню таких проблем як інклюзивність, безробіття, шкода навколишньому середовищу та інших, які є спричинені збройною агресією російської федерації.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307430ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ УПРАВЛІННЯ КОМПЛЕКСОМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ПОСЛУГ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇ2024-06-30T21:27:26+03:00Оксана Дмитрієва oksanahnadu@gmail.comОлександр Мордовцев acmordov@gmail.com<p><strong>УДК 332.012:654:02, JEL Classification: D 890; D 610; L 210</strong></p> <p><strong>Дмитрієва</strong> <strong>О</strong><strong>.</strong><strong>І</strong><strong>.</strong><strong>, Мордовцев О.С. ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИ УПРАВЛІННЯ КОМПЛЕКСОМ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ПОСЛУГ В ЕЛЕКТРОННІЙ КОМЕРЦІЇ</strong></p> <p><strong><em>Мета:</em></strong> формування інноваційних методичних підходів до управління комплексом інформаційно-комунікаційних послугв економічному середовищі Інтернет. <strong><em>Результати:</em></strong> З’ясовано, що у сфері електронної комерції доцільно оптимізувати споживчий вибір на основі принципу консолідації ринкових даних та агрегації інформації та торгових послуг. Розроблено функціональну модель управління бізнесом в Інтернет-економіці та доведено, що Інтернет-економіка відкриває нові можливості спільного використання ресурсів інфраструктури, що підвищує ефективність бізнесу. Сформовані інноваційні методичні основи управління комплексом послуг електронної комерції. Відображено взаємозалежність факторів, методів управління і очікуваного ефекту, тобто синергію організаційного, комунікативного та економічного ефекту управління. Запропоновано вважати ключовим методом управління комплексом послуг електронної комерції – сервісно-інформаційне агрегування, що формує передумови для виникнення кумулятивного ефекту у всій управлінській ієрархії. Систематизовано класифікацію агрегаторів послуг електронної комерції. Проведено дослідження щодо переваг агрегаторів кон'юнктурної інформації для власників інтернет-магазинів і для споживачів та доведено, що вони дозволяють покупцям зробити раціональний вибір товарів і знизити ризики, пов'язані з низьким рівнем обслуговування інтернет-магазину, а керівникам інтернет-магазинів отримать можливість вийти на великий ринок. <strong><em>Наукова новизна:</em></strong> полягає у впровадженні інноваційного методу агрегування управління комплексом інформаційно-комнікаційних послуг в сфері електронної комерції та на його основі створення синергетичної системи, яка включає в себе покращенння якості взаємодії між суб'єктами електронної комерції, збільшення конкурентних переваг, виражене в застосуванні інноваційних технологій, створенні інноваційної продукції та послуг. <strong><em>Практична значущість:</em></strong> отримані результати доцільно впроваджувати у діяльність інноваційно активних –виробничо-торгівельних підприємств для захвату нових сегметів внутрішніх та зовнішніх ринків.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307432ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ БЛОКЧЕЙНУ З АКЦЕНТОМ НА ТРАНСПОРТНУ ІНФРАСТРУКТУРУ2024-06-30T21:39:12+03:00Оксана Дмитрієва oksanahnadu@gmail.comКіра Стогул stogulkira@gmail.com<p><strong>УДК</strong><strong>: </strong><strong>338.4: 656.6 </strong><strong>JEL Classification: O33, R40, L91</strong></p> <p><strong>Дмитрієва О.І., Стогул К.М.,</strong> <strong>ОСОБЛИВОСТІ ЗАСТОСУВАННЯ БЛОКЧЕЙНУ З АКЦЕНТОМ НА ТРАНСПОРТНУ ІНФРАСТРУКТУРУ</strong></p> <p><strong><em>Мета:</em></strong> застосування блокчейн-технологій у транспортній інфраструктурі, зокрема ідентифікація основних переваг та недоліків, а також визначення технічних, правових і організаційних викликів, що стоять на шляху впровадження цих технологій.<strong> <em>Методика дослідження:</em></strong> метод аналізу та синтезу, системний підхід, метод узагальнення, метод порівняння, критичний аналіз. <strong><em>Результати:</em> </strong>Дослідження показує, що блокчейн-технології мають значний потенціал для радикальної трансформації транспортної інфраструктури, пропонуючи інноваційні рішення для підвищення прозорості, безпеки та ефективності операцій. Основні сфери застосування блокчейн у транспортній галузі включають управління ланцюгами поставок, автоматизацію процесів обміну документами, спільне використання даних, мікроплатежі та безготівкові розрахунки. Незважаючи на значний потенціал, впровадження блокчейн-технологій у транспортній інфраструктурі стикається з рядом невирішених питань. Технічні виклики включають масштабованість та швидкість обробки транзакцій, що є ключовими проблемами для більшості існуючих платформ. Інтеграція блокчейн-рішень з існуючими транспортними системами вимагає значних зусиль і ресурсів. Також існують правові та регуляторні бар'єри, пов'язані з впровадженням нових технологій. Застосування блокчейну для створення цифрових двійників відкриває широкі перспективи для підвищення ефективності та надійності транспортної інфраструктури. Це покращує управління активами, своєчасне обслуговування та модернізацію інфраструктури на основі точних та актуальних даних. <strong><em>Наукова новизна:</em></strong> Наукова новизна полягає у виявленні значного потенціалу блокчейн-технологій для створення цифрових двійників, що покращує управління активами та модернізацію транспортної інфраструктури. Отримало подальший розвиток дослідження використання блокчейну для спільного використання даних і автоматизації процесів обміну документами в транспортній галузі.<strong><em>Практична значущість:</em> </strong>Практична значущість впровадження блокчейн-технологій у транспортну інфраструктуру полягає у її актуальності та застосовності для подолання сучасних викликів, з якими стикається транспортний сектор. В умовах зростаючої потреби у підвищенні прозорості, безпеки та ефективності транспортних операцій, розроблена методика пропонує інноваційні рішення, які можуть бути впроваджені на різних рівнях транспортної системи.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307433АНТИКРИЗОВЕ УПРАВЛІННЯ В СИСТЕМАХ РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТУ ТА УПРАВЛІННЯ ЕКОНОМІЧНОЮ БЕЗПЕКОЮ ПІДПРИЄМСТВА2024-06-30T21:51:32+03:00Валентина Нестеренко valentinaonisiforova@gmail.comМикола Прокопенко nvprokopenko@gmail.comІгор Коваль kovaligor@ukr.net<p><strong>УДК 331.658.15 JEL Classification: </strong><strong>M</strong><strong> 21</strong></p> <p><strong>Нестеренко В.Ю., Прокопенко М.В., Коваль І.Б. Антикризове управління в системах ризик-менеджменту та управління економічною безпекою підприємства</strong></p> <p><strong><em>Мета.</em></strong> Аналіз систем антикризового управління підприємства, управління економічною безпекою та ризик-менеджменту у взаємозвя’зку з метою виявлення тотожності та спільних рис процесів з точки зору ефективного управління підприємством. <strong><em>Методика дослідження</em>. </strong>В ході дослідження використовувалися методи аналізу і синтезу, метод логічного аналізу. Інформаційними ресурсами дослідження є спеціалізовані наукові видання і матеріали періодичних видань. <strong><em>Результати</em>.</strong> На разі існує велика кількість досліджень щодо дещо схожих проблем управління економічною безпекою підприємства та побудови ефективної системи ризик-менеджменту. Тому необхідним є проведення порівняльного аналізу тлумачення та змісту цих процесів в управлінні підприємством. Антикризове управління підприємством — це комплекс заходів, стратегій і тактичних дій, спрямованих на подолання або мінімізацію наслідків кризових явищ у діяльності підприємства. Управління економічною безпекою підприємства — це система заходів, процесів і методів, спрямованих на забезпечення стійкого функціонування підприємства, захист його економічних інтересів, активів і ресурсів від внутрішніх і зовнішніх загроз. Основною метою управління економічною безпекою є збереження конкурентоспроможності, фінансової стабільності та здатності до розвитку підприємства в умовах мінливого бізнес-середовища. Ризик-менеджмент — це системний процес ідентифікації, оцінки, аналізу, контролю і моніторингу ризиків, що можуть впливати на досягнення цілей підприємства або організації. Основна мета ризик-менеджменту — мінімізувати негативні наслідки ризиків та використовувати можливості, що сприяють розвитку організації. Отже, за результатами проведеного дослідження можна зробити висновок, що процеси антикризового управління підприємством в широкому розумінні та управління економічною безпекою за змістом мають дуже багато спільних рис і багато в чому є тотожними, а ризик-менеджмент фактично виступає одним з ключових інструментів їх реалізації. <strong><em>Наукова новизна</em>. </strong>Визначено спільні риси, які визначають значну тотожність процесів атикризового управління та управління економічою безпекою підприємства та обгрунтовано місце ризик-менеджменту, як ключового інструмента систем антикризового управління та управління економічною безпекою підприємства. <strong><em>Практична значущість</em>. </strong>Результати дослідження можуть бути використані науковцями, власниками та менеджментом підприємств при формуванні ефективної системи антикризового управління підприємством.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307434КІЛЬКІСНА ОЦІНКА РИЗИКІВ БІРЖОВОЇ ТОРГІВЛІ ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНИМИ МЕТОДАМИ2024-06-30T22:05:09+03:00Микола Прокопенко nvprokopenko@gmail.comВалентина Нестеренко valentinaonisifo-rova@gmail.comЮрій Костенко kuakost@gmail.com<p><strong>УДК 339.172; JEL Classification: Q 02</strong></p> <p><strong>Прокопенко М.В., Нестеренко В.Ю., Костенко Ю.О. КІЛЬКІСНА ОЦІНКА РИЗИКІВ БІРЖОВОЇ ТОРГІВЛІ ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНИМИ МЕТОДАМИ</strong></p> <p><strong><em>Мета дослідження</em></strong> полягає у вивченні теоретичних та практичних аспектів процесу моделювання динаміки ризиків біржової торгівлі, їх кількісної оцінки в сучасних умовах господарювання та розробки пропозицій щодо ефективних інструментів керування ризикованістю торгів за допомогою прикладних методик математико-статистичного прогнозування. <strong><em>Методика дослідження.</em></strong> Було розглянуто динамічний та статистичний аналіз, математичні середні, максимальні та граничні показники біржових процесів, об’єднання статистичних показників, застосовано методи економетричного та статистичного моделювання. <strong><em>Результати дослідження</em>.</strong> Основним завданням дослідження було вивчення теорії та практики застосування економіко-математичних методів прогнозування з метою кількісної оцінки ризиків біржової торгівлі. Результатом дослідження є аналіз та подальші пропозиції щодо використання економіко-статистичних методів на базі біржової статистики та розгляд практичних аспектів впровадження отриманих прогнозів. Для моделювання та доведення можливості побудови економіко-статистичної моделі кількісної оцінки ризиків було розглянуто декілька класичних економіко-статистичних моделей. <strong><em>Наукова новизна</em>.</strong> Наукова новизна отриманих результатів полягає в аналізі та розробці теоретико – практичних засад вирішення проблеми кількісної оцінки ризиків біржової торгівлі за допомогою показників біржової статистики. Запропоновано методику аналізу ризикованості біржових операцій та формування портфелю цінних паперів та товарів за допомогою використання елементів економіко-статистичного аналізу біржових угод. <strong><em>Практичне значення отриманих результатів</em>. </strong>Отримані результати дослідження дають можливість визначити ефективне співвідношення ризиків біржової угоди з точки зору кількісних показників прибутків та збитків за допомогою економіко - статистичного моделювання. Практична сторона дослідження дозволяє на основі розробленого підходу моделювання та кількісної оцінки ризику біржових угод досягти максимальної ефективності біржової торгівлі та сприятиме доходності праці визначеного учасника біржової гри (брокера).</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307436ЗАСТОСУВАННЯ ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНИХ МЕТОДІВ ОБҐРУНТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ РІШЕНЬ В СФЕРІ ЦІНОУТВОРЕННЯ2024-06-30T22:21:17+03:00Микола Прокопенко nvprokopenko@gmail.comТетяна Деділова dedilova@ukr.netІнна Токар tokar_innaiv@ukr.net<p><strong>УДК 346.6; JEL Classification: D 41</strong></p> <p><strong>Прокопенко М.В., Деділова Т.В., Токар І.І. ЗАСТОСУВАННЯ ЕКОНОМІКО-МАТЕМАТИЧНИХ МЕТОДІВ ОБҐРУНТУВАННЯ ОРГАНІЗАЦІЙНИХ РІШЕНЬ В СФЕРІ ЦІНОУТВОРЕННЯ</strong></p> <p><strong><em>Мета дослідження</em></strong> полягає у вивчення теоретичних аспектів процесу підвищення прибутку підприємства в сучасних ринкових умовах господарювання та розробки пропозицій щодо їх вдосконалення за рахунок застосування економіко-математичних методів обґрунтування організаційних рішень в сфері ціноутворення. <strong><em>Методика дослідження</em>.</strong> Було застосовано статистичний аналіз, математичне допущення, задіяні середні, максимальні та граничні показники, прийоми SVR-LSTM-ARIMA аналізу даних, використано аналіз короткострокових, середньострокових, довгострокових, сезонних, циклічні та нерегулярних тенденцій, застосовано методи економетричного та статистичного моделювання. <strong><em>Результати дослідження</em>.</strong> Основним завданням дослідження був аналіз та розробка рекомендацій щодо застосування сучасних економіко-статистичних методів в сфері ціноутворення та прийняття організаційних рішень. Результатом дослідження є доведена можливість використання гібридної моделі SVR-LSTM-ARIMA для підвищення ефективності прийняття організаційних рішень щодо політики ціноутворення на продукцію та послуги підприємства виходячи з статистичних даних галузі. <strong><em>Наукова новизна</em>.</strong> Наукова новизна отриманих результатів полягає в аналізі та розробці теоретико – практичних засад вирішення проблеми підвищення ефективності та скорочення терміну прийняття організаційного рішення у сфері ціноутворення за допомогою гібридної моделі SVR-LSTM-ARIMA. Запропонована модель аналізу факторів ціноутворення дозволяє підвищити прибуток та конкурентоспроможність підприємства за рахунок оптимально-ефективної системи ціноутворення. <strong><em>Практичне значення отриманих результатів</em>. </strong>Отримані результати даного дослідження дають можливість забезпечити достатній ринковий попит на різні категорії продукції з урахуванням цінової політики підприємства та ефективності прийняття організаційних рішень. Практична сторона дослідження дозволяє на основі розробленого підходу управління ціновою політикою підприємства за допомогою використання економіко-статистичних методів і моделей досягти максимального рівня прибутковості та сприяти зростанню загального рівня конкурентоспроможності.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307438АНАЛІЗ ПОКАЗНИКА, ПРИЧИН І НАСЛІДКІВ ВИНИКНЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО РОЗРИВУ У ПЛАНУВАННІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ2024-06-30T22:41:28+03:00Зоряна Коваль zoriana.o.koval@lpnu.ua<p><strong>УДК 338.24:658.152; </strong><strong>JEL</strong> <strong>Classification</strong><strong>: М21</strong></p> <p><strong>Коваль З.О. </strong><strong>АНАЛІЗ ПоКАЗНИКА, ПРИЧИН І НАСЛІДКІВ ВИНИКНЕННЯ Стратегічного Розриву У ПЛАНУВАННІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ</strong></p> <p><strong><em>Мета.</em></strong> Оцінювання показника стратегічного розриву у плануванні діяльності та вибору напряму розвитку вітчизняних підприємств, аналіз причин і наслідків розриву між наявними стратегічними можливостями підприємства та їх очікуваним значенням. <strong><em>Методика дослідження</em></strong><em>.</em> Методика побудована на використанні методів: логічний аналіз, узагальнення, систематизація, прогнозування, деталізація та групування показників, кореляційно-регресійний метод. <strong><em>Результати.</em> </strong>Запропонована методика аналізу стратегічного розриву дасть змогу дослідити вплив факторів внутрішнього середовища, що представляють можливості використання різного роду ресурсів підприємства, та фактори зовнішнього середовища, що завдяки своєму сприятливому або несприятливому впливу або створюють умови для розвитку підприємства, або перешкоджають йому. Дослідження стратегічного розриву на основі запропонованої методики значно розширює можливості аналізу стратегічного розриву, його причин та способів подолання. <strong><em>Наукова новизна.</em></strong> Структуровано та деталізовано показник стратегічного розриву, як і фактори, що його спричиняють. Застосовано багатофакторний кореляційно-регресійний метод для аналізу стратегічного розриву. <strong><em>Практична значущість.</em></strong> Застосування запропонованої методики для потреб аналізу стратегічного розриву підприємства сприятиме більш точній та об’єктивній оцінці його можливостей у довгостроковій перспективі, а також вибору такого варіанта стратегії, у якому подолання цього розриву вимагатиме від підприємства найменше затрат часу і ресурсів.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024 http://ppb.khadi.kharkov.ua/article/view/307441«ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ» КСЕНОФОНТА І «АРТХАШАСТРА» КАУТІЛЬЯ ― ДВА ВЗАЄМОДОПОВНЮЮЧИХ ПЕРШОДЖЕРЕЛА 2024-06-30T22:50:51+03:00Василь Бабайлов super_super-kod@ukr.netЛюдмила Пахомова lyudakada@gmail.com<p><strong>УДК 330.81; </strong><strong>JEL</strong> <strong>Classification</strong><strong>: В 11</strong></p> <p><strong>Бабайлов В.К., Пахомова Л.В.</strong> <strong>«ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ» КСЕНОФОНТА І «АРТХАШАСТРА» КАУТІЛЬЯ ― ДВА ВЗАЄМОДОПОВНЮЮЧИХ ПЕРШОДЖЕРЕЛА </strong></p> <p><strong><em>Метою</em></strong> статті й стало встановлення першоджерел походження терміну, поняття і явища «економіка». <em>Задачі</em>: доведення і визначення характеру внеску Ксенофонта у виділення економіки у господарської діяльності; порівняння і оцінка внеску у народженні економіки двох видатних вчених ― Ксенофонта і Каутільі; висновки (визначення основних результатів й особливо їх наукової новизни і практичної значимості). <strong><em>Методики дослідження</em></strong><strong>: </strong>огляд літературних джерел; 2С70 (один зі основних приватних законів логістики); ВЄО (все є організація); історичного-логічного Гегеля (коротко – методика час), аналогія. <strong><em>Результати</em></strong><em>:</em> усунені помилки у трактуванні найважливіших термінів, понять і явищ «оikonomia» (господарство) і «оἰκονομικός» (економіка); встановлений їх істинний зв’язок (оἰκονομικός є частка оikonomia); доведений і визначений характер внеску Ксенофонта у виділення економіки у господарської діяльності (Ксенофонт вперше ввів і акцентував увагу на два важливі саме економічні поняття: «споживча вартість» і «мінова вартість», чим фактично визначив економіку як організацію вартості); встановлений характер внеску Каутільі у виділення економіки у господарської діяльності ― він вперше вартість визначив як витрати праці; чим теж положив начало економіки як організації вартості; здійснено й порівняння внеску у народженні економіки двох видатних вчених ― Ксенофонта і Каутільі (якщо Ксенофонт вартість визначає зі боку споживача, обміну, то Каутілья вартість визначає зі боку виробника, виробництва); надано оцінку внеску у народження економіки цих двох видатних вчених (їх різні трактування економіки не суперечливі, а навпаки ― взаємодоповнюючи, які тільки поглиблюють її розуміння). <strong><em>Наукова</em></strong> <strong><em>новизна</em></strong> результатів статті ― вперше встановлене, що саме <em>«</em>Оἰκονομικός<em>»</em>Ксенофонта і трактат «Артхашастра» Каутільі є два взаємодоповнюючі першоджерела економіки. <strong><em>Практична значимість</em></strong> отриманих результатів в тому, що встановлення першоджерел економіки (двох взаємодоповнюючих вчень «Оἰκονομικός» Ксенофонта і «Артхашастра» Каутільі) сприятиме не тільки суттєвому поглибленню економічних знань, але і підвищенню ефективності практики економіки, менеджменту у цілому, а в результаті і самого виробництва.</p>2024-06-30T00:00:00+03:00Авторське право (c) 2024